Onderwijs voor leerlingen met auditieve beperkingen en leerlingen met een taal-spraak ontwikkelstoornis

22-08-2024

Binnen onderwijs en onderzoek in primair en voortgezet onderwijs bestaat al veel aandacht  voor differentiatie. Maar in de context van onderwijs aan leerlingen met auditieve en/of communicatieve beperkingen is differentiatie nog onderbelicht.

Met deze studie zijn kenmerken van effectieve differentiatie geïdentificeerd op basis van een systematische literatuurverkenning. Deze is aangevuld met een praktijkverkenning in so- en vso-scholen voor cluster-2, en regulier onderwijs met leerlingen met een  ondersteuningsarrangement. 

Differentiatieprincipes uit het regulier onderwijs lijken ook van toepassing op onderwijs aan deze doelgroep, maar de invulling in de praktijk vereist met name aanvullende kennis van professionals. Omdat vaak meerdere professionals betrokken zijn, is er ook behoefte aan  het versterken van de interprofessionele samenwerking. Tot slot lijken veel vormen van afstemming in het cluster-2 onderwijs met name gericht op het toegankelijk maken van onderwijs. Er is echter nog winst te behalen in het afstemmen op cognitieve verschillen tussen leerlingen.

Download hier het eindrapport Hoe differentiëren professionals, betrokken bij onderwijs voor leerlingen met auditieve en/of communicatieve beperkingen?