Advies Impactteam NPO

Onderwerp: NPO

28-10-2021

Zij constateren twee centrale problemen: onhelderheid over de doelen die het NPO beoogt, en onheldere sturingsmechanismen in het NPO, die op sommige punten botsen met de wijze waarop de bestuurlijke governance in het huidige stelsel is georganiseerd.

Uiteindelijk leidt dit voor schoolbesturen tot een inhoudelijk en een procesmatig vraagstuk:

  • Inhoudelijk: hoe kan het schoolbestuur zijn verantwoordelijkheid voor onderwijskwaliteit serieus nemen (dat wil zeggen: scholen faciliteren bij het maken van een grondige analyse en het kiezen van interventies die passen in de eigen context en beleidsontwikkeling) en hier verantwoording van afleggen, terwijl het NPO uitgaat van een simplistische kijk op onderwijskwaliteit (schoolscan maken > interventies uit de menukaart kiezen > interventies uitvoeren > achterstand ingelopen)?
  • Procesmatig: hoe gaat het schoolbestuur om met deze verantwoordelijkheden, als de uitspraken over sturing en verantwoordelijkheid niet in lijn zijn met de (wettelijke/gebruikelijke) structuur?

Vijf vragen en de antwoorden erop aan Impactteamvoorzitter Marten Elkerbout zijn hier te lezen.

Gevraagd wordt door het impactteam: ,,Dat er bij OCW aankaart wordt dat deze manier van sturen niet de manier is waarop de sector is georganiseerd. Dat ze daar vraagt wat er terecht moet komen van deze tijdelijke financiële injectie. En voor de toekomst het gesprek voert over de rol van besturen: wat wil je nu eigenlijk? Dat besturen verantwoordelijk zijn voor inzet van middelen en onderwijskwaliteit? Of wil je het anders, maar welke ingrepen in het stelsel ga je dan plegen?”

Daarbij constateren het impactteam dat het van belang is dat besturen samen met hun scholen zelf invulling geven aan het NPO, dat ze aansluiten bij de eigen context en uitgaan van de eigen koers en ambities voor de toekomst.

Daarbij wil het impactteam wel opmerken dat door die incidentele middelen ons grootste probleem, het personeelstekort, nog veel pregnanter is geworden. Dat vraagt om een langere adem en aanpak. De po-sector is een korte tijd rijk en daarna weer arm. Men stelt (en wij onderschrijven):

” Als we een langetermijnvisie willen ontwikkelen op onderwijskwaliteit, dan is daar een langetermijnfinanciering bij nodig.”

Lees hier (bij interesse) het Impactteamadvies Impact op onderwijs: Structurele ambities met tijdelijk geld