GO op bezoek bij Mariëndael VSO

13-04-2022

Een VSO school die o.a. werk heeft gemaakt van gepersonaliseerd onderwijs.

Ze vinden elkaar in de wens, daadkracht, teamspirit, het omdenken en het doen om de leerling meer regie te geven over zijn leerproces. Daarbij leerlingen laten ervaren, leren en ontwikkelen van vakspecifieke vaardigheden.

Het team zet samen, stapsgewijs en toegewijd de stappen die nodig zijn om gepersonaliseerd onderwijs in te voeren op hun school! Dat in een prachtig, fris en aantrekkelijk gebouw.

We hebben de bel afgeschaft!

Geeft de schoolleider aan. In het kader van eigen verantwoordelijkheid-eigenaarschap en daar mee om leren gaan. Vallen en opstaan hoort daar bij.

Dit is een van de vele voorbeelden hoe in deze school alles in het werk stelt om de leerling de regie te geven daarbij altijd rekening houdend met ‘de zone van de naaste ontwikkeling’.

Deze school is landelijk één van vier VSO scholen met een eigen examenlicentie. Daarbij hebben ze in samenwerking met een grote ICT ontwikkelaar een unieke tool (mede) ontwikkeld om flexibel te kunnen roosteren.

Leerlingen kunnen bijvoorbeeld voor de volgende dag aangeven welk ‘flex-uur’ ze willen hebben. Toetsen kunnen gepersonaliseerd worden afgenomen. Het roosterprogramma zorgt ervoor dat het steeds mogelijk is zonder veel inspanningen.

Een toets neem je af als je daar aan toe bent niet op het tijdstip dat voor ‘het systeem’ dit het beste uitkomt.

Ook wijs de schoolleider me op: “Logistieke kennis toegepast op de organisatie van het onderwijsproces”.

Als de randvoorwaarden kloppen helpt het dit geweldig schoolteam (waar ze samen beslissen, leren, prioriteren en de focus bepalen en niet zozeer het MT) om de opdracht die ze zichzelf hebben gegeven, waar te maken!

Het onderstaande filmpje van hen is gewoon te leuk om niet even te delen (mocht je de tijd hebben):

Op deze school zitten ruim 300 leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.

Deze kan voortkomen uit een lichamelijke beperking, problematiek vanuit een autismespectrumstoornis, een langdurige ziekte, niet-aangeboren hersenletsel of internaliserende problematiek, zoals angst of dwang.

Bovendien staat deze school open voor jongeren met een behandelprogramma op een revalidatiecentrum.