GO op bezoek St. Maartenschool
Onderwerp: GO komt naar je toe
Op bezoek bij de St Maartenschool .
Je loopt omhoog, tussen gebouwen, een echt complex van gebouwen en dan het speelplein op. Dan begint het echte ‘onderwijssfeer’ te komen. Gaan we het gebouw binnen zijn we in een echte (Mytyl) school.
We starten het bezoek met het uitwisselen van ervaringen en welke ontwikkelingen er spelen en speelde.
Vol trots geeft de schoolleider aan dat het gelukt is om een ander soort onderwijs aan te bieden, meer autonomie bij de medewerkers te leggen en dat nu veel meer vanuit zelfstandigheid en eigenaarschap zaken worden opgepakt!
Natuurlijk liggen ook veel uitdagingen op de loer. Hoe zorgen we dat we invulling geven aan meer geïntegreerd onderwijs en meer thuisnabij? Hoe blijft dat ook voor bijvoorbeeld in samenwerking met de revalidatie-behandeling werkbaar, uitvoerbaar, mogelijk?
Ook de positie t.o.v. samenwerkingsverbanden? Het op inhoud samen het goede doen. Hoe te zorgen dat het klopt qua financiering?
Wat als het samenwerkingsverband het niet breed heeft maar leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte meer dan ‘de lage financiering’ op de stoep staan. Je kunt niet de minimale noodzakelijke kwaliteit bieden als je minder middelen zou krijgen dan nodig.
Hoe verhoudt zich dat dan weer met de capaciteitsfinanciering (pagina 15) die in de regio is overeengekomen?
Fris en fruitig krijgen we een rondleiding door het gebouw. Je moet daar echt de weg weten anders verdwaal je als bezoeker gegarandeerd. Goed om te weten dat de leerlingen wel prima de weg weten.