Nice to know week 24
Cirkels van Nabijheid
Hoe dicht kom jij bij mij?
In samenwerking met mytylschool de Brug hebben auteurs Nynke Biegel-Slappendel en Wolanda Werkman een zeer succesvol lespakket ontwikkeld voor kinderen in het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs: De Cirkels van Nabijheid©.
Kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking hebben meestal hulp nodig bij de verzorging. Vaak hebben zij meerdere verzorgers die intieme handelingen verrichten die door de kinderen meestal niet als zodanig worden ervaren. Dit kan leiden tot een onderontwikkeld besef van autonomie en lichaamsgrenzen. De auteurs ontwikkelden hiervoor de methodiek Cirkels van Nabijheid, waarmee kinderen leren zelf hun grenzen aan te geven. Daarbij is begrip van afstand en nabijheid tot anderen een voorwaarde. De methodiek is inzetbaar voor het aanleren van diverse vaardigheden. Privacy, intimiteit, seksuele ontwikkeling en voor jezelf opkomen zijn concepten die makkelijker te begrijpen zijn binnen de kaders van de Cirkels.
Uniek aan Cirkels is dat het de ontwikkeling van lichaamsbesef en autonomie combineert met het aanleren sociale regels en daarmee niet alleen de symptomen aanpakt maar ook de oorzaak van het probleem. Op 9 november hebben de auteurs door deze behandeling de IPSEN revalidatie innovatieprijs 2017 in ontvangst mogen nemen.
Cirkels van Nabijheid is geschikt voor kinderen van 4-18 jaar met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Deze kinderen hebben vaak een beperkte lichaamsautonomie omdat ze gewend zijn dat meerdere personen intieme handelingen met ze verrichten, thuis, op school of in zorginstellingen. Klik hier voor meer informatie.
De lerende leerling: Over Onderwijsinnovatie en het Brein
Professor Jelle Jolles en Thijmen Sprakel hebben dezelfde missie voor ogen: De wetenschap verbinden met de onderwijspraktijk teneinde beter, eerlijker, inspirerender en passender onderwijs voor alle lerenden in Nederland te realiseren. Een gezamenlijk boekje kon dan ook niet uitblijven.
klik hier om verder te lezen en hoe je eventueel het boekje kunt downloaden.
Huisvesting voor speciaal onderwijs is echt speciaal
Het domein van speciaal onderwijs is bloeiend. HEVO.nl schrijft hierover in een nieuwsbericht dat hieronder staat. Niet direct passend in de gedachte vanuit inclusief onderwijs, maar wel interessant om lezen.
Dat is eens te meer gebleken nadat de werking van de Wet passend onderwijs, die in 2014 inging, niet uitpakte zoals werd beoogd: het in het reguliere onderwijs opgaan van het speciaal onderwijs. In sommige opzichten is het speciaal onderwijs zelfs gegroeid. Hoe mooi het idee ook is om regulier en speciaal onderwijs samen te laten gaan; er zullen altijd leerlingen zijn die behoefte hebben aan een andere omgeving en een andere manier van onderwijs.
Klik hier voor het hele artikel.