Sbo Opbrengstenproject

13-11-2025
Hoe weet je als school voor speciaal basisonderwijs (sbo) of de opbrengsten van je onderwijs voldoende zijn? Die vraag puzzelde zo’n 10 jaar geleden een aantal sbo-scholen in Noord-Nederland.

De sbo-scholen ervoeren dat het weergeven van opbrengsten in percentages leerlingen met een score A-E, dan wel I-V niet zoveel zegt als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. Immers, veel leerlingen binnen het sbo hebben een D/E of IV/V-score, anders zaten ze niet op het sbo. Een vergelijking met collega sbo-scholen is daarom meer zinvol dan een vergelijking met reguliere scholen binnen het eigen bestuur.

Opbrengstenproject

Sinds 2017 vergelijken SBO-scholen in Groningen, Friesland en Drenthe hun opbrengsten daarom met elkaar in het zgn. opbrengstenproject van Effectief Onderwijs. Sinds schooljaar 2021-2022 doen ook sbo-scholen uit andere provincies mee en is er interesse uit het gehele land.

Op sbo-scholen hanteren vrijwel alle scholen de drie uitstroomprofielen (leerroutes) van Passende Perspectieven, te weten Praktijkonderwijs (ambitie E5), VMBO-Basis (Ambitie E6) en VMBK-Kader /Theoretische leerweg (ambitie > E7). Door alle opbrengsten samen te nemen, ontstaat er wel een gemiddelde score, maar blijft onduidelijk hoe de opbrengst per leerroute is. Vandaar dat in het opbrengstenproject de opbrengsten per leerroute in kaart worden gebracht.

Voor meer informatie over het sbo-opbrengstenproject: mail naar Ate de Boer of Bé Poolman.

Lees het gehele artikel in de bijlage