Terugblik Oplossingenlab 9

11-05-2022

10 mei 2022: Oplossingenlab 9

Oplossingenlab 9 met volgens de dagvoorzitter Bart van Kessel de crème de la crème van de spelers op het gebied van onderwijs en zorg, eindelijk weer in één ruimte fysiek elkaar. Doel van deze bijeenkomst is om, als het gaat om de verbinding tussen onderwijs en zorg, en vanuit de ambitie iedereen doet mee, te kijken naar welke oplossingen er al zijn en hoe we blijvend van elkaar kunnen leren.

Hierbij in een beetje tekst en vijf vlogs een weergave van de bijeenkomst.

Nelleke Tebra

Ouder van Rik, Tim en Daan hoogbegaafde kinderen met autisme. Daardoor heeft zij inmiddels veel ervaring in (niet) passend onderwijs. Door zelf actief te zijn in combinatie met stom toeval vonden zij iemand die haar gezin snapte èn de weg wist in het systeem. Inmiddels is er nu een talentenklas die gaat helpen bij het bepalen en vinden van de juiste plek voor kinderen zoals Rik, Tim en Daan. Ze is ook voorzitter van:

HET JEUGD EXPERTISE NETWERK NOORD-NEDERLAND (JENN).

Hoe gaat het nu op de Mozarthof in Hilversum?

Zorgarrangeurs werken nu al bijna 2 jaar op de Mozarthof om zorg in onderwijstijd goed te organiseren. Inmiddels kennen partijen elkaar steeds beter zodat de zorg op school steeds makkelijker georganiseerd kan worden. Maar dat betekent niet dat het vanzelf gaat. Karlijn Volker vertelt erover.

Hoe doen de Onderwijsspecialisten dat met DGM profiel 5, 6 en 7 voldoende aanbod?!

Onderwijs en zorg op een boerderij in de Beemster (Landstede)

Landwijde is een zorgboerderij èn een nevenvestiging van de Maarten Luther Kingschool (V)SO in Purmerend. Daar mogen kinderen tussen de 11-15 jaar die stagneren in hun ontwikkeling en dreigen thuis te komen zitten omdat er geen passend aanbod is in de regio een jaar lang in een minder schoolse setting leren en werken. De meeste kinderen ziet Martijn Broekman na één jaar dagelijks omdat ze doorgestroomd zijn naar de Maarten Luther Kingschool.

Inspectierapport: terug naar leren

Een voorstel aan de ministers over de financiering van Zorg in Onderwijstijd is in zicht.

Dat vertelt Irma Beumanjer namens de ministeries OCW en VWS. Het is een lang traject geweest maar met alle informatie die beschikbaar komt eind dit jaar vanuit de onderzoeken van DSP-Oberon en de proeftuinen kan een stap gezet worden.

Als laatste

In groepjes zijn inspirerende gesprekken gevoerd naar aanleiding van de gespreksmap. Ook briljante mislukkingen prikkelen het leren merken we. De verzamelde inbreng is de basis voor OplossingenLab 10.

Zijn er vragen over of naar aanleiding van OplossingenLab 9 of heb je een goede suggestie voor OplossingenLab 10: neem contact op met Vincent Fafieanie (V.Fafieanie@nji.nl), Mariës Zegers (M.Zegers@nji.nl)  Jasper Swuste (j.swuste@gespecialiseerdonderwijs.nl), Willemijn Verhave (wverhave@vgn.nl) of  Petra Raaijen (petra.raaijen@vng.nl).