Tussen wal en schip: De speciale onderwijsbehoeften van dubbel-bijzondere leerlingen

22-08-2024

Dubbel-bijzondere leerlingen zijn leerlingen met enerzijds hoge cognitieve capaciteiten en anderzijds ook kenmerken van een leer-, ontwikkelings- en/of gedragsprobleem. Zij krijgen vaak niet de ondersteuning die ze nodig hebben.

Het doel van dit onderzoek was om de signalering, de diagnostiek en het onderwijs voor dubbel bijzondere leerlingen in PO en VO te verbeteren. De huidige praktijk van signalering, diagnostiek en het onderwijsaanbod is hiervoor geïnventariseerd. Op basis hiervan zijn systematische onderwijsaanpassingen en professionaliserings-activiteiten ontwikkeld en geëvalueerd met als doel te komen tot een algemene beschrijving van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van dubbel bijzondere leerlingen, met daarop aansluitende generieke adviezen voor signalering, diagnostiek en onderwijsaanpassingen.

Download hier het onderzoek Tussen wal en schip