Onderwijskwaliteit en inspectie
Onderwijskwaliteit en inspectie
Hieronder kan je diverse zaken vinden: informatie, activiteiten, expertise platformen, voorbeelden, suggesties.
Neem een kijkje!
Documenten
Nieuws

In gesprek met Inspectie over onderwijskwaliteit
Kwaliteit is de basis van goed onderwijs. Voor de Sectorraad GO is de kwaliteit van het onderwijs dan ook een belangrijk thema. Zeker omdat in het gespecialiseerd onderwijs de kwaliteit vaak complex en contextgebonden is – en vraagt om maatwerk, expertise en betrokkenheid. Juist daarom is het van groot belang dat professionals uit het GO […]

De Staat van het Onderwijs 2025
Deze week verscheen de Staat van het Onderwijs 2025. Dit rapport bevat trends en ontwikkelingen in het onderwijs, ondersteund met feiten en cijfers. De Onderwijsinspectie signaleert hierin verbanden en oorzaken en doet aanbevelingen voor zowel beleid als praktijk. De wereld om ons heen verandert. De arbeidstekorten zijn hoog, de democratie staat wereldwijd onder druk en […]

Wat betekent Staat van het Onderwijs 2025 voor GO?
Deze week verscheen De Staat van het onderwijs 2025. In de bijgevoegde visual staan de punten vermeld waarin het speciaal onderwijs (lees cluster 1, 2, 3 en 4) genoemd wordt. De Inspectie laat cluster 1, 2, 3 en 4 altijd vallen onder speciaal onderwijs en het sbo valt onder regulier onderwijs. Dit betekent dat het […]

Vacature meedenker portefeuillegroep onderwijskwaliteit en Inspectie
De Sectorraad GO werkt met portefeuillegroepen. Één van de portefeuillegroepen is de portefeuillegroep onderwijskwaliteit en Inspectie. Voor deze portefeuillegroep zijn we op zoek naar een collega vanuit het veld die het leuk vindt om mee te denken over de invulling en verdere ontwikkeling van deze portefeuillegroep. De vacaturetekst is te vinden in de bijlage.

Reminder: Webinar Kwaliteitsnorm (speciaal) onderwijs (KSO)
Krijg inzicht in de effecten als de KSO als kapstok voor het kwaliteitsbeleid wordt gebruikt. Veel scholen gebruiken het inspectiekader of een module bij hun leerlingvolgsysteem om kwaliteitsbeleid vorm te geven. We zien vaak dat het dan toch neerkomt op het aanvinken van categorieën en het houden van interne audits op het inspectiekader. Wat dan […]

Nieuwsbrief Inspectie: speciaal onderwijs
Deze week verscheen de nieuwsbrief Speciaal Onderwijs van de Onderwijsinspectie. In deze derde editie van het schooljaar 2024-2025 leest u meer over de standaard OP0 en de groei in het aantal meldingen bij onze vertrouwensinspecteurs. Ook leest u over ons rapport ‘Beweegredenen niet-bekostigd onderwijs’. Verder wijzen wij op het belang van het controleren van de […]

Subsidie Ontwikkelkracht beschikbaar
Heb jij een ontwikkelvraag voor jouw school? Ontwikkelkracht biedt verschillende aanpakken die aansluiten bij de behoeften van het team. Je kunt zelfstandig aan de slag, of je kunt samen met je team een begeleidingstraject volgen. Het begeleidingstraject biedt naast begeleiding ook een vergoeding voor de geïnvesteerde uren. Je kunt hiervoor tot en met 27 juni […]

Jaarwerkplan Inspectie 2025
Wat doet de Inspectie van het Onderwijs in 2025? Dat leest u in het Jaarwerkplan 2025. Ze houden toezicht op besturen en hun scholen en opleidingen. Ze rapporteren op stelselniveau over de ontwikkeling van de onderwijskwaliteit. In het jaarwerkplan leest u over het toezicht. Daarnaast worden de meerjarige onderzoekslijnen beschreven. In 2025 verwacht de Inspectie […]

Nieuwsbriefspecial rekenen-wiskunde in het (s)bo en so
Leerlingen in de laatste klas van het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo) behalen een vergelijkbaar rekenniveau als leerlingen die in 2019 het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs verlieten. Hiermee zijn de rekenniveaus van deze leerlingen terug op het niveau van voor de coronaperiode. Dit blijkt uit de peiling rekenen-wiskunde in het (speciaal) basisonderwijs en speciaal […]

Bijeenkomst Portefeuillegroep Onderwijskwaliteit en Inspectie
De Sectorraad GO werkt met portefeuillegroepen. Één van deze portefeuillegroepen is de Portefeuillegroep Onderwijskwaliteit en Inspectie. Binnen de portefeuillegroep delen we kennis met elkaar en worden actualiteiten besproken rondom onderwijskwaliteit en Inspectie. De portefeuillegroep komt 4 keer per jaar bij elkaar (2 x online en 2x fysiek tijdens het Kennisfestval en het GOngres). Voor volgende […]

Update dashboard gespecialiseerd onderwijs
De Sectorraad GO heeft begin dit schooljaar een eigen dashboard gepresenteerd met relevante cijfers over het gespecialiseerd onderwijs op de website. Twee keer per schooljaar worden de data in dit dashboard voorzien van een update. Inmiddels staan de meest recente data weer opgenomen in het dashboard. Het dashboard is te vinden via de volgende link: […]

Nieuwsbriefspecial: Leesvaardigheid in het vso
Op 19 november verscheen het rapport ‘Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs’. Met dit onderzoek bracht het ministerie voor het eerst het leesniveau van leerlingen aan het eind van leerjaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs in kaart. Daarnaast maakte men inzichtelijk hoe scholen leesonderwijs organiseren en hoe de leerlingen lezen ervaren. De meeste […]

Zicht op onderwijskwaliteit: inspectie vraagt professionals om hun visies
Vul de vragenlijst van de Onderwijsinspectie in.

Nieuwe subsidieronde School & Omgeving
Check of jouw schoolvestiging een aanvraag kan doen Tussen 3 en 31 maart 2025 loopt een nieuwe subsidieronde School & Omgeving, voor schoolvestigingen met een positieve relatieve onderwijsachterstandsscore of cumi-score (so). Schoolvestigingen kunnen aan de hand van lijsten op de website van DUS-I – en de rankschikking hiervan – inzien of ze in aanmerking komen […]

Masterklassen VO Content
VO-content is een kenniscentrum waarin ruim 300 scholen samen werken aan de kwaliteit van onderwijs. Hieronder een overzicht van de online trainingen die binnenkort gegeven worden. Klik hier voor meer info over VO Content

Webinar Staatsexamens
Ieder jaar doen duizenden kandidaten één of meerdere staatsexamens. Dat zijn bijvoorbeeld leerlingen van het vso of van particuliere scholen, maar ook kandidaten die op een of andere manier niet mee kunnen in het reguliere onderwijs. Tijdens het webinar wordt een introductie gegeven over de staatsexamens. Voor wie zijn ze bedoeld, hoe werkt het? Omdat […]

Congres ‘De Staat van het Onderwijs 2025’
Op 16 april presenteert inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers ‘De Staat van het Onderwijs 2025’, tijdens het gelijknamige congres in Utrecht. Deze dag is speciaal bedoeld voor onderwijsprofessionals en staat in het teken van de inhoud van De Staat van het Onderwijs en kennisdeling. In verdiepende sessies komen verschillend thema’s aan bod, die zowel vanuit de […]

Onderwijsraad: Toetsbare bekwaamheidseisen startende leraren nodig
De bekwaamheid van leraren bij afronding van de lerarenopleiding moet beter geborgd worden. Dat adviseert de Onderwijsraad in het op 17 januari gepubliceerde rapport ‘Bekwaamheid beter borgen’. De Onderwijsraad benoemt hierbij een aantal aangrijpingspunten. De raad adviseert de minister van Onderwijs om de bekwaamheid van aanstaande leraren beter te borgen. Dat biedt de zekerheid dat […]

Gespecialiseerd onderwijs aan de slag met bestuurlijke kwaliteitszorg
Onderzoek, leergang, handreiking en lerende netwerken In opdracht van de Sectorraad GO heeft B&T een ondersteuningsaanbod ontwikkeld op het terrein van bestuurlijke kwaliteitszorg. Het doel: begeleiding van het gespecialiseerd onderwijs bij het op een hoger plan tillen van de bestuurlijke kwaliteitszorg. Want uit onderzoek is gebleken dat verbetering nodig én mogelijk is. Het ondersteuningsaanbod staat […]

Netwerkbijeenkomst Kwaliteitszorg en Bedrijfsvoering
In 2024 organiseert het Steunpunt Passend Onderwijs opnieuw twee netwerkbijeenkomsten over Kwaliteitszorg en Bedrijfsvoering in het kader van passend onderwijs. Bekijk hier de terugblik van de eerste bijeenkomst op 3 juni. Tweede bijeenkomst De tweede bijeenkomst vindt plaats op 25 november bij De Eenhoorn in Amersfoort en is bedoeld voor bestuurders, directeuren, beleidsmedewerkers en controllers […]

Wat verandert er in het schooljaar 2023-2024?
Ook dit schooljaar veranderen weer verschillende wetten en regels voor het primair en gespecialiseerd onderwijs.

Werken aan kwaliteit (Kso)
We kunnen professionele leergemeenschappen inrichten en ‘ons’ KSO verder ontwikkelen.

Starterskit: Aan de slag met muziekmethodes
Ga aan de slag met jouw starterskit in het speciaal onderwijs!

Wat er verandert vanaf augustus; inspectie.
De komende jaren versterken de inspectie hun toezicht.

Verkenning 5 jarig VMBO
Minister Wiersma gaat het verlengen van het vmbo tot vijf jaar verkennen.

Peiling Mondelinge Taalvaardigheid
Het Expertisecentrum Nederlands zoekt op korte termijn so-scholen (voormalig cluster 4) die willen deelnemen aan het vooronderzoek van de peiling Mondelinge Taalvaardigheid.

Meer geld leren lezen, schrijven en rekenen
Elke leerling goed leren lezen, schrijven en rekenen, extra hulp en geld.

Welbevinden; kenniscommunity
Op dit moment staat het thema welbevinden centraal op de kenniscommunity.

Subsidie voor doorstroomprogramma’s
Om gelijke kansen te bevorderen en de overgang naar het VO18 miljoen euro beschikbaar.

E-learning Zie jij het, die LVB?
Een LVB zie je niet; kenniscentrum LVB helpt je met dit wel te gaan zien.

Peiling Nationaal Programma Onderwijs
Alle schoolleiders GO ontvangen half februari 2023 een uitnodiging om de periodieke vragenlijst over NPO in te vullen.

Sectorrapportage 2022
PO-Raad presenteert nieuwe Sectorrapportage Primair Onderwijs 2022
De PO-Raad presenteert vandaag de Sectorrapportage 2022 voor het PO. Op basis van cijfers rond thema’s als het personeelstekort, onderwijs op maat, kansenongelijkheid, en financiële reserves laten we zien hoe het PO zich ontwikkelt en er nu voorstaat. We vertellen ook welke oplossingsrichtingen we zien om vraagstukken als huisvesting en het lerarentekort aan te pakken, en de kansen voor kinderen te vergroten.
BEKIJK DE SECTORRAPPORTAGE PO 2022
Lerarentekort blijft tot 2031 toenemen
De Sectorrapportage 2022 laat zien dat het lerarentekort tot 2031 blijft toenemen. Dit is zeer zorgelijk, omdat dit de kwaliteit van het onderwijs schaadt. De omvang van het lerarentekort verschilt per regio en schooltype. De tekorten zijn het grootst in de vijf grootste steden, in het speciaal basisonderwijs en bij scholen met een hoog schoolgewicht. Doordat de tekorten het grootst zijn bij scholen met veel kwetsbare leerlingen, versterkt dit de kansenongelijkheid. Er is ook een groot tekort aan schoolleiders.
De PO-Raad pleit voor meer regionale samenwerking tussen schoolbesturen en lerarenopleidingen en roept de overheid op dit te bevorderen. Gezien de extreme tekorten erkennen we dat ook onorthodoxe maatregelen nodig zijn. Denk aan een andere omgang met de bevoegdheden en meer ruimte om de schoolweek anders in te richten.
Vroege selectie belemmert kansengelijkheid
In vergelijking tot andere Europese landen krijgen Nederlandse kinderen al op jonge leeftijd een schooladvies. De PO-Raad roept op tot latere selectie, kansrijk adviseren en meer brede brugklassen. In het schooljaar 2021-2022 werd bij 38 procent van de leerlingen het schooladvies heroverwogen. Dit leidde vervolgens bij 10 procent van de leerlingen tot een bijstelling van het schooladvies naar boven. Uit de Sectorrapportage blijkt verder dat het aantal brede brugklassen iets toeneemt. Om dit verder te stimuleren is regionale samenwerking nodig. Omdat kansenongelijkheid al voor het primair onderwijs begint, pleiten de Raden voor kinderopvang die voor alle kinderen toegankelijk is (ook als hun ouders niet werken).
Goed onderwijs vereist betere huisvesting
De Sectorrapportage laat zien dat het gemiddelde schoolgebouw 41 jaar oud is en pas na 75 jaar wordt vervangen. Bovendien heeft 80% van de schoolgebouwen een binnenklimaat dat niet voldoet aan de normen. Veel schoolgebouwen zijn sterk verouderd, en daardoor ongezond, niet duurzaam en niet geschikt voor modern onderwijs waaraan iedereen kan deelnemen. Onderhouds- en exploitatielasten nemen toe. De PO-Raad roept in een manifest het kabinet op om goede, gezonde, inclusieve en duurzame schoolgebouwen tot beleidsprioriteit te maken door tot een integrale, programmatische aanpak te komen met een extra structurele jaarlijkse investering van minstens 730 miljoen voor renovatie en nieuwbouw (taken van de gemeente).
Tijdelijke investeringen vergroten financiële reserves
In 2021 is het aantal schoolbesturen met bovenmatige reserves toegenomen. Een onwenselijke ontwikkeling, vindt de PO-Raad. De verklaring is echter duidelijk: de extra NPO-middelen, het gebrek aan onderwijspersoneel en de uitval van leraren door corona zijn een extra uitdaging om het geld voldoende én doelmatig te besteden.
Inzicht in percentages directe en indirecte onderwijsondersteuning
Het aandeel van het personeel dat zich met de ondersteunende taken bezighoudt, is in het primair onderwijs tussen 2017 en 2021 licht gedaald: van 10,4 procent naar 9,6 procent. Onder ondersteunend personeel vallen functies als schoolleider, conciërge, schoolbestuurder, administratieve functies en ict’ers.
Het ondersteunende personeel is vooral werkzaam op de scholen: gemiddeld zit 1,5% van de ondersteuning bovenschools. Om beter inzicht te krijgen in de verhouding tussen het primaire proces en de ondersteuning moet de datakwaliteit komende jaren verbeterd worden. Ook zou het goed zijn als deze op bestuursniveau teruggekoppeld kan worden in de benchmark voor schoolbesturen. OCW werkt aan de juridische grondslag om dat mogelijk te maken.
In gesprek
De PO-Raad maakt deze Sectorrapportage omdat we het belangrijk vinden te laten zien hoe het onderwijs zich ontwikkelt en hoe de scholen het onderwijsgeld dat de samenleving ter beschikking stelt, besteden. We gaan graag met leraren, ouders, leerlingen en politici in gesprek over hoe we samen het beste kunnen zorgen voor goed onderwijs.

Tevredenheidsonderzoeken
Van 1 november tot en met 30 april kunnen scholen de tevredenheid van leerlingen en ouders weer in kaart brengen met de vragenlijsten van Vensters. Met de tevredenheidsonderzoeken voldoen scholen ook aan de verplichting om de ervaren sociale veiligheid door hun leerlingen te monitoren. Hoe kan ik meedoen? Vensters heeft een handleiding die je kan […]

Meedenken over thema’s
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zoekt onderwijsprofessionals (po/vo) die willen meedenken over thema’s voor de ontwikkeling van nieuwe leidraden.

Subsidieregeling basisvaardigheden via loting toegekend
Van de ruim 4100 aanvragen uit het primair onderwijs zijn er 516 toegekend. Hiervan krijgen 54 scholen ondersteuning van een basisteam.

Landelijke dag van de kwaliteitszorg in het onderwijs!
Of je nu alleen kennis wil maken met de kwaliteitsnorm of juist al een ervaren gebruiker bent, we hebben voor iedereen een passend programma.

Menukaart basisvaardigheden
Methoden waaruit uw school kan kiezen om basisvaardigheden te verbeteren.

Sleutels evidence-informed
Onderwijsprofessionals die al aan de slag zijn met evidence-informed onderwijs kregen de vraag wat er nodig is om de beschikbare kennis in de praktijk te kunnen gebruiken.

Onderzoekskaders: bijstelling 2022
De bijstelling van dit jaar is iets uitgebreider dan andere jaren vanwege het coalitieakkoord, dat de basis vormt van het huidige kabinet.

OPP hoe zat het ook al weer?!
Wat moet nu eigenlijk minimaal in een OPP staan (en wat is nu eigen keuze).

Subsidie verbetering basisvaardigheden
Subsidie verbetering basisvaardigheden aan te vragen tot en met 23 september.

Certificering ontwikkelingstraject Parc Spelderholt
Het vierjarig ontwikkelingstraject van Parc Spelderholt is officieel gecertificeerd

Leerresultaten schooljaar 2022/2023
Vanaf komend schooljaar hervat de inspectie de beoordeling van de leerresultaten.

Werkconferentie: professionele leergemeenschap.
Wil je als schoolleider op een duurzame manier het leren in je organisatie een plek geven?

Schoolgids in 1 dag (af)
Je schoolgids voor 2022/2023 klaar hebben in 1 dag onder begeleiding.

Hoofdlijnen ‘masterplan basisvaardigheden’
Minister Wiersma heeft in een brief aan de Tweede Kamer de hoofdlijnen geschetst van het ‘masterplan basisvaardigheden’.

SBO Benchmark
Een goede manier om de opbrengsten van het SBO (en SO) goed te interpreteren.

Fysieke en psychische gezondheid l.l.
Hoe bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van leerlingen? Wat werkt en waarom?

Handschrift en beklijven info
Je onthoud informatie beter als je het opschrijft.

Referentiekader taal en rekenen
Onderzoek naar gebruik van het referentiekader voor taal- en rekenonderwijs.

Leren en legitimeren in verantwoording
In het kader van ” wellicht nice to know”

VVA: nog 7 weken om gegevens aan te leveren
Scholen dienen tussen 1 oktober en 1 februari via de Voorziening Vroegtijdig Aanmelden (VVA) opnieuw gegevens aan te leveren over de leerlingen die naar verwachting naar het mbo overstappen.

‘cluster 2 en 4 en dyslexiezorg?!
Mogen kinderen uit cluster 2 en 4 nog worden aangemeld voor vergoede dyslexiezorg?

Leergroei-rapportages SBO
Vanaf dit schooljaar kunnen ook SBO-scholen een leergroei-rapportage ontvangen.

Waarderingskader voor besturen
Het nieuwe onderzoekskader is per 1 augustus 2021 van kracht.

Onderzoek effectiviteit interventies
Aanmelden voor onderzoek naar effectiviteit interventies nu mogelijk.

Onderzoek bijzondere bekostiging
Steekproefsgewijs onderzoek naar bijzondere bekostiging

Herziene onderzoekskaders inspectie
Vanaf 1 augustus gaat de Inspectie van het Onderwijs werken met herziene onderzoekskaders.

Traject Excellente Scholen 2022-2025
Biedt jouw school onderwijs van goede kwaliteit en onderscheidt jouw school zich van andere goede scholen met een specifiek profiel? Misschien is het traject Excellente Scholen 2022-2025 dan iets voor jouw school. Scholen voor primair, voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs kunnen zich hier voor aanmelden tussen 1 september en 15 oktober 2021. Voor deelname aan […]

Lancering Canon speciaal onderwijs
Deze Canon bestaat uit 30 vensters die bij elkaar de geschiedenis van het speciaal onderwijs in Nederland in beeld brengen.

”Onderzoeksmatig werken is a way of life”?
Steeds meer scholen werken ‘evidence-informed’ aan schoolontwikkeling. Om scholen hierbij te ondersteunen is de Leeromgeving Onderzoekscultuur gelanceerd.

Wat is evidence informed werken
Waarom evidence informed werken? Wil je meer weten? Neem dan hier een kijkje.

Leerlingen minder goed in rekenen
Aan het eind van het basisonderwijs (bo) behaalt 33% van de leerlingen het niveau 1S voor rekenen-wiskunde. In het speciaal basisonderwijs (sbo) is dit 1,8%..

Verplicht aantal minimum lesuren per vak?
Zijn scholen (PO) verplicht om een minimum aantal uren per week aan een vak te besteden? Hier het antwoord.

Hogere motivatie leerlingen bij actieve online les
De uitkomsten van het onderzoek – te vinden onderaan deze pagina – laten zien dat docenten in de periode medio maart tot de zomervakantie van 2020 vooral hebben ingezet op het presenteren van de leerstof, uitleg geven en leerlingen laten oefenen. Uit het onderzoek, uitgevoerd door KBA Nijmegen in opdracht van Kennisnet, blijkt dat docenten […]

Monitoring sociale veiligheid ook in schooljaar 2020/2021 verplicht
Scholen zijn verplicht te monitoren hoe kinderen de veiligheid op school beleven. Dit schooljaar gaat de inspectie hier weer op handhaven.

Veranderingen in de leerlingpopulatie vso
Veranderingen in de samenstelling van de leerlingpopulatie in het voortgezet speciaal onderwijs tussen 2014 en 2019?

Eindtoets speciaal onderwijs gaat dit jaar door
Sinds 2020 is de eindtoets verplicht in het speciaal onderwijs. Door de coronacrisis kon de eerste verplichte afname van de eindtoets vorig jaar niet doorgaan. Dit jaar gaat de eindtoets wel door.