Onderwijs en zorg
Onderwijs en zorg
Op deze pagina vind je verschillende berichten en documenten die betrekking hebben op de landelijke maatregelen om zorg en onderwijs beter met elkaar te verbinden, zodat professionals passende combinaties van onderwijs en zorg bieden aan kinderen die daar behoefte aan hebben.
Documenten
Nieuws

Openbare les: Beweeg mee! Onbeperkt bewegen en opgroeien voor alle kinderen
Deze openbare les vindt plaats bij de officiële aanstelling van Manon Bloemen als lector ‘Bewegen en Opgroeien doe je Samen’ van het gelijknamige lectoraat. Het lectoraat is onderdeel van het kenniscentrum Gezond en Duurzaam Leven van de Hogeschool Utrecht. Achtergrond Ieder kind heeft het recht om te kunnen meebewegen, letterlijk én figuurlijk. Met haar praktijkervaring in […]

Congres: Toekomstagenda zorg voor mensen met een beperking
Er is lef en leiderschap nodig om het anders te doen! Daarom deelt het ministerie van VWS tijdens dit congres dilemma’s en voorbeelden van voorlopers of mensen en organisaties die het anders durven te doen. Met als doel om te inspireren en door te pakken. Zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving. Kijk voor het […]

Welbevinden in het funderend onderwijs
Werk jij in het funderend onderwijs en wil je meer weten over ‘Gelijke kansen op welbevinden’, ‘Schoolstress’ of over ‘Digitaal welbevinden’? Kom dan in juni en september 2025 naar drie inspirerende bijeenkomsten! Tijdens elke bijeenkomst staat één thema centraal. Experts delen hun kennis en schoolleiders en leerkrachten vertellen hoe zij op hun school invulling geven aan […]

Actieprogramma mentale gezondheid en ggz
Deze week stuurde de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport, Vincent Karremans zijn plannen voor een mentaal gezonderen samenleving naar de Tweede Kamer. Hij schrijft: Komende periode wil ik, mede namens de staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg (LMZ), inzetten op een beweging naar een mentaal gezondere samenleving en betere passende ondersteuning en zorg realiseren voor mensen […]

Jongvolwassenen over hun mentale gezondheid, stress en middelengebruik
Voor jongvolwassenen is school of studie de grootste bron van stress. Daarnaast maken veel jongvolwassenen zich zorgen over geld en maatschappelijke ontwikkelingen. Ook is middelengebruik volgens hen volledig genormaliseerd in de samenleving. Wel weten jongvolwassenen goed wat ze nodig hebben aan hulp. Dit blijkt uit het kwalitatieve onderzoek van onderzoeks-, advies- en participatiebureau EMMA, in […]

Op de tandem naar Den Haag: LAKS eist beter leerlingenvervoer
De druk om problemen in het leerlingenvervoer op te lossen, wordt opgevoerd. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) fietste eerder deze week van Utrecht naar Den Haag. De vier bestuursleden (zie foto) overhandigden een petitie met 569 ondertekeningen aan de Kamercommissie Onderwijs. Onzekerheid en stress De fietstocht naar Den Haag ging op de tandem met […]

Beleidsregel Experiment Inclusieve Leeromgeving
Dien je aanvraag in voor 1 mei De beleidsregel Experiment Inclusieve Leeromgeving maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen reguliere en gespecialiseerde scholen en instellingen aan te gaan en past daarmee in een bredere ontwikkeling richting inclusief onderwijs. Met deze regeling kunnen scholen voor regulier en gespecialiseerd onderwijs intensiever samenwerken en zo een start maken […]

OM behandelt geen (nieuwe) zaken rondom art. 5 onder b Leerplichtwet
Onlangs bereikte ons het bericht dat het Openbaar Ministerie (OM), per direct, geen nieuwe zaken meer behandelt rondom de vrijstellingen 5 onder b. Het OM heeft dit met instemming van het Parket Generaal besloten, in afwachting van nadere besluitvorming. Het OM is van mening dat de aanpak en uitkomsten van deze zaken landelijk enorm verschillen […]

Wat kan het onderwijs zélf bieden in het omgaan met het welzijn van jongeren
Er zijn zorgen over het afnemend welzijn van jongeren. Scholen en onderwijsinstellingen vinden het lastig hoe zij met het dalende welzijn van leerlingen en studenten om moeten gaan. De Onderwijsraad verkent uit eigen beweging dit vraagstuk: Wat heeft het onderwijs te bieden in het omgaan met het welzijn van jongeren? De afgelopen tijd zijn er […]

Spelen zonder drempels: verbinding in de wijk met de Klauterkooi
Hoe zorgen we ervoor dat álle kinderen in de buurt samen kunnen opgroeien, ook als ze niet in het reguliere of zelfs gespecialiseerde onderwijs passen? Inèz van der Voet liep hier zelf tegenaan: haar zoon kon door zijn beperking niet naar school en had geen plek om met andere kinderen te spelen. Daarom bedacht ze […]

“Wij proberen moeilijke dingen makkelijker te maken”
Op 6 maart jl. was de Sectorraad GO te gast in Apeldoorn bij de Academie voor Zelfstandigheid van ’s Heeren Loo. Een mooi voorbeeld van hoe ‘s Heeren Loo vormgeeft aan leven lang ontwikkelen voor mensen met een beperking. Voor de Sectorraad GO een kans om te ervaren hoe er gewerkt kan worden aan talentontwikkeling […]

Handleiding Landelijk Instrumentarium Jeugdstrafrechtketen (LIJ)
Het Landelijk Instrumentarium Jeugdstrafrechtketen (LIJ) is in het belang van zowel jongeren die in aanraking komen met politie en justitie en hun omgeving als van de medewerkers die werkzaam zijn binnen de jeugdstrafrechtketen. Met behulp van het instrumentarium kunnen jongeren worden gescreend. Het brengt risico- en beschermende factoren in kaart om interventies op maat te […]

Oplossingenlab 7 april over kinderen met zeer intensieve zorgvraag
Hoe organiseren we zorg en onderwijs voor kinderen met een zeer intensieve zorgvraag? Om antwoorden te vinden op die vraag organiseert het NJi onder andere in samenwerking met de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs in 2025 weer twee landelijke bijeenkomsten: de Oplossingenlabs. Tijdens de Oplossingenlabs kijken we naar wat er binnen de huidige wet- en regelgeving al […]

Nieuwsbrief JongPIT
Bij JongPIT houden ze van samenwerken. Want.. samen kun je meer bergen verzetten dan in je eentje! Of het nu gaat om een groot project, advies of een kleine vraag, JongPIT staat voor je klaar! Over afgelopen maand Afgelopen maand hebben we verschillende sessie bijgewoond en onze stem kunnen laten horen. Zo gingen we in […]

Nieuw centrum voor onderwijs en revalidatie in gebruik: Het ROeR geopend
Deze week is het gloednieuwe Rotterdams Onderwijs- en Revalidatiecentrum (ROeR) volledig geopend voor dagelijks gebruik. In dit moderne gebouw komen onderwijs en revalidatie samen voor 350 kinderen en jongeren, die hier niet alleen les krijgen, maar ook revalidatietherapie volgen. Op 25 februari startten al drie peutergroepen en een polikliniek van Rijndam op de nieuwe locatie. […]

Factsheet gezondheidszorg in onderwijstijd
Deze factsheet is bedoeld om scholen te helpen bij het organiseren van medische zorg aan leerlingen. De factsheet bevat informatie over hoe de school, de ouders, de leerling en de professionele zorgverlener samen afspraken kunnen maken over het verlenen van gezondheidszorg aan een leerling op school. Lees of download het factsheet in de bijlage.

Seminar Berkenbrein – Tikkie, jij bent ‘m
In een tijd waar technologische ontwikkeling het onderwijs om de oren vliegt zijn we allemaal lerende. Artificiële Intelligentie (AI) leert met ons mee. Zo beïnvloeden we elkaar en de manier waarop wij samen leren en onderwijs maken. De Berkenschutse opent als onderwijsexpertisecentrum op 2 april de deuren voor onderwijs(ondersteunende) professionals die daarover willen leren en […]

Wat vind jij belangrijk als het gaat om de doelgroep EMB?
Ook in het onderwijs zitten veel leerlingen met EMB. Daarom juist ook een vraag aan de verschillende scholen hun beeld te geven op de vraag: Wat moet er op de Kennis- en Actieagenda?Deze agenda is straks mede richtinggevend voor nieuw beleid vanuit VWS voor EMB-doelgroep. Het ministerie van OC&W is hier ook bij betrokken. Het […]

Spelenderwijs leren reizen voor jongeren met Autisme!
Ontdek hoe Virtual OV jongeren met autisme helpt om zelfstandig te reizen! Bij Kop-Zorg weet ambulant begeleider Dmitri Hazes hoe belangrijk zelfstandigheid is voor jongeren met autisme. Het openbaar vervoer is vaak een grote drempel, maar Virtual OV biedt een oplossing. Dit virtuele leerplatform maakt het leren reizen leuk en effectief. Lees hoe Dmitri en […]

Inspiratiedocument brede thuiszittersaanpak
Wil jouw leerplichtorganisatie de omslag maken naar leerrecht en ben je op zoek naar inspiratie? In dit document vind je twee uitgewerkte voorbeelden van een brede thuiszittersaanpak. Leerplichtorganisaties verschillen van elkaar in de rol die zij voor zichzelf zien in het terugdringen van het aantal thuiszitters en in de manier waarop zij daarin te werk […]

‘Met psycho-educatie kun je vicieuze cirkels van trauma doorbreken’
Hoe geef je effectieve psycho-educatie aan getraumatiseerde kinderen en volwassenen? Anne van den Ouwelant en haar collega’s van Trauma Company trainen professionals hierin. Van Nederland tot Syrië en Oekraïne. In de trainingen van Trauma Company neemt psycho-educatie een belangrijke plek in. Professionals krijgen uitleg en praktische kennis over hoe trauma werkt en hoe je daar […]

Thema-avond ‘Autisme en Gehechtheid’
Ieder mens heeft behoefte om zich te hechten, om nabijheid te krijgen van één of meerdere specifieke personen. Een kind hecht zich aan zijn of haar ouders en die relatie biedt veiligheid en geborgenheid. Deze hechting is de basis voor een goede emotionele en sociale ontwikkeling. Autisme en Gehechtheid Yvonne Loekemeijer, de ontwikkelaar van de […]

Vind jouw ouder- en jeugdsteunpunt op de kaart
Met de nieuwe landkaart, ouderenjeugdsteunpuntenopdekaart.nl, weet iedere ouder en leerling binnen twee klikken waar hun ouder- en jeugdsteunpunt te vinden is. Ondersteuningsplein OJS heeft de landkaart in samenwerking met het Ministerie van OCW en Stichting Onderwijsconsulenten ontwikkeld. Steun rondom passend onderwijs toegankelijker Uit evaluaties blijkt dat veel ouders moeite hebben om hun weg te vinden […]

Onderwijs in justitiële jeugdinrichtingen
Jaarlijks verblijven een kleine 2.000 jongeren in een justitiële jeugdinrichting (6 locaties met gezamenlijk zo’n 500 plekken in Nederland). Net als alle jongeren hebben zij recht op onderwijs om te werken aan hun ontwikkeling en zo hun kansen in het vervolgonderwijs of op de arbeidsmarkt te vergroten. Na signalen dat dit onderwijs onder druk staat […]

Webinars als voorbereiding op Prokkelweek
In aanloop naar de Prokkelweek (2 t/m 7 juni 2025) organiseert stichting Prokkel vier keer een voorbereidend webinar. Wil je meedoen aan de Prokkelweek, maar weet je nog niet op welke manier? Of hoe je het aanpakt? Tijdens het webinar – via Zoom – deelt Prokkel inspirerende voorbeelden en krijg je tips en tops. Het […]

Meer meldingen over pesten op school
De vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie hebben vorig schooljaar 3.657 meldingen vastgelegd in 2.317 dossiers. Dat zijn er 165 meer dan in schooljaar 2022-2023. Het gaat vooral om meldingen van psychisch en fysiek geweld, waaronder pesten. Mirella van den Burg van het Nederlands Jeugdinstituut: ‘Kinderen die elkaar kennen en vertrouwen, zijn minder geneigd tot pesten.’ De […]

Andere vindplek zorgde voor rijker resultaat
Hoe onderzoek je de oorzaken van schoolstress en -uitval? Jongeren bij jeugdzorginstellingen gaven geen gehoor. Toch wilde de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin onderzoek doen met relevante resultaten voor ouders, leerlingen en scholen zelf en gooide het over een andere boeg. Wat kan de omgeving doen om te voorkomen dat een leerling stress of prestatiedruk ervaart […]

Dag van het Onderwijs: steeds meer initiatieven pakken thuiszittersprobleem aan
Op 24 januari is het de ‘Internationale Dag van het Onderwijs’ ingesteld door de Verenigde Naties. In Nederland zitten volgens recente onderzoekscijfers van Oudervereniging Balans minimaal 70.000 kinderen/jongeren al drie maanden of langer thuis en krijgen geen volwaardig onderwijs. Steeds meer initiatieven bieden meer routes aan ‘thuiszitters’ die zich niet goed kunnen ontwikkelen binnen de […]

Leesproblemen of dyslexie?
Heeft jouw kind leesproblemen of misschien wel ernstige dyslexie (ED)? Vraag dan aan de school welke woordleestoets zij afnemen. Basisschoolkinderen die ernstige leesproblemen hebben en misschien ernstige dyslexie (ED) moeten, voor zij in aanmerking komen voor een door de gemeente vergoed dyslexieonderzoek, eerst extra ondersteuning krijgen op school. Dit is nodig om te onderzoeken of […]

Blijvende zorgen over mentale gezondheid jongvolwassenen ondanks lichte verbetering
Slechts de helft van de jongvolwassenen beoordeelt de eigen mentale gezondheid als goed. Wel lijkt er in vergelijking met 2022 een lichte verbetering te zijn op een aantal vlakken van mentale gezondheid, zoals eenzaamheid en geluk. Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2024, een grootschalig vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder ruim 135.000 16- tot en met 25-jarigen […]

Schoolverzuim is een ‘wicked problem’
Ingrado verwelkomt het wetsvoorstel Terugdringen schoolverzuim dat staatssecretaris Paul (OCW) november 2024 naar de Tweede Kamer stuurde als belangrijke stap in het inzichtelijk maken van de grote groep thuiszitters. Toch zijn er een aantal aandachtspunten bij het wetsvoorstel waar we op willen wijzen. Het wetsvoorstel heeft als doel om verzuim en het aantal thuiszitters in […]

Magazine Iedereen doet mee
Met iedereen stapsgewijs bouwen aan zorg in onderwijstijd. Daarom is dit magazine er!

Onderwijs-zorgdebat van mei ’23
Een terugkoppeling van wat er (o.a.) aan de orde is geweest.

Toolkit ‘Het beste besluit’ helpt je op weg!
Deze toolkit van de Kinderombudsman helpt je om de beste beslissing voor het kind te nemen.

E-learning Zie jij het, die LVB?
Een LVB zie je niet; kenniscentrum LVB helpt je met dit wel te gaan zien.

OplossingenLab 11
Elfde editie OplossingenLab. Vanuit de ambitie ‘Iedereen doet mee’ kijken we naar welke creatieve oplossingen al zijn gecreëerd én hoe we blijvend kunnen leren.

Een sterke basis door krachtige samenwerking
Kinderen en jongeren bijstaan vanuit de vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door buurt en familie, op school, vanuit de kinderopvang en via wijkactiviteiten.

EMB leerlingen aanvraag
Het bestuur van een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs (cluster 3) kan aanvullende bekostiging aanvragen voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking.

Collectieve financiering van Zorg in Onderwijstijd (ZIO)
In de jaren 2020-2022 is er kwantitatief onderzoek gedaan op een landelijk representatieve steekproef van 50 (v)so-scholen.

Toolkit Blik op LVB
Deze toolkit biedt handvatten om prettig en met meer resultaat te werken met jeugdigen en jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking (LVB)

OplossingenLab 10
Vanuit de ambitie ‘Iedereen doet mee’ kijken we naar welke creatieve oplossingen al zijn gecreëerd én hoe we blijvend kunnen leren.

Alles rondom PGB’s
Hoe zit het nu eigenlijk? Wat is de laatste stand van zaken? Welke soorten zorg met pgb zijn vastgelegd in 4 wetten?

Terugblik Oplossingenlab 9
Hierbij in een beetje tekst en vijf vlogs een weergave van de bijeenkomst.

In gesprek over cannabis
Jongeren die problemen hebben, blowen vaker dan hun leeftijdsgenoten. Tips en handvatten hoe hier op te acteren.

Hoe werken onderwijs en jeugdhulp samen?
Uit Nederlandse en internationale literatuur, en uit gesprekken met experts, ouders en jeugdigen is kennis opgehaald over de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs.

Collectieve financiering Zorg in Onderwijstijd (ZIO)
De ministeries van OCW en VWS hebben plannen om de financiering van zorg in het speciaal (basis) onderwijs en
voortgezet speciaal onderwijs, cluster 3 en 4, anders in te richten. Kortom GO!

Experiment onderwijszorgarrangementen
Tijdens dit Webinar wordt je geïnformeerd over het experiment, de aanmeldvoorwaarden en selectiecriteria. Dit webinar over het experiment onderwijszorgarrangementen is speciaal voor medewerkers van scholen en zorginstellingen die interesse hebben in deelname aan dit experiment Het experiment onderwijszorgarrangementen gaat naar alle waarschijnlijkheid op 1 januari 2023 van start. Na afloop weet je wat er van jou […]

Magazine oplossingenlab 8
Voorbeelden die inspireren en die anderen kunnen gebruiken m.b.t. samenwerking onderwijs en zorg.

Alles oké? supportlijn
de Alles Oké supportlijn is er voor jong volwassenen tussen de 18 en 24 jaar om te praten.

Succes OZA’s
De Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd hebben onderzoek gedaan naar succesfactoren van onderwijszorgarrangementen.

Samenwerking regie onderwijszorgarrangementen
Samenwerking en regie bij onderwijszorgarrangementen helpt.

Meer flexibiliteit in ondersteuning
Enkele duizenden kinderen krijgen in het kader ondersteuning meer ruimte in de onderwijsregels.

Factsheet gezondheidszorg onderwijstijd
Deze factsheet is de vernieuwde versie van de factsheet gezondheidszorg in onderwijstijd van 2019.

Zorg in onderwijstijd: stand van zaken
De stand van zaken van de opdracht van OCW en VWS naar de mogelijkheden en opzet van collectieve financiering van zorg in het SO.

Maatwerk in onderwijstijd
Tijdens het aanvraagproces mag de school al maatwerk aanbieden aan de leerling.

Betere zorg – minder administratie
Succesvolle pilots afgerond voor leerlingen met een hoge zorgbehoefte.

Onderzoek ziekteverzuim in het onderwijs
Een onderzoek dat inzicht biedt in de omvang en aard van het ziekteverzuim en kortdurend ongeoorloofd verzuim.

Onderwijszorgarrangementen
In opdracht van het ministerie van OCW en VWS is adviesbureau BMC, op 10 mei gestart met de begeleiding van 15 onderwijszorgarrangementen als proeftuin, waarin de ruimte in de huidige wet- en regelgeving optimaal zal worden benut.

Onderzoek context thuiszittende leerlingen
Enkele duizenden leerlingen in Nederland zijn ‘thuiszitters’: vanwege een combinatie van complexe problemen volgen zij (tijdelijk) geen onderwijs. Er is nauwelijks onderzoek beschikbaar over waarom leerlingen thuiszitten. In opdracht de Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO) onderzocht het Kohnstamm Instituut op basis van unieke data de factoren voor thuiszitten. Het Kohnstamm Instituut analyseerde 80 uitspraken van […]

Proeftuinen voor onderwijszorginitiatieven
Alle kinderen die intensieve zorg of ondersteuning nodig hebben, verdienen onderwijs.

Onderwijs- en Zorgbrief
Het ministerie van OCW heeft een derde Onderwijs- en Zorgbrief verstuurd naar de leden van de Tweede Kamer. In de brief de voortgang van de landelijke maatregelen rond zorg en onderwijs, zoals die in november 2018 zijn gepresenteerd. LINK In bijgaande brief wordt de voortgang van de maatregelen behandeld aan de hand van vier thema’s: Het […]

Oplossingenlab (OZA)
Een oplossingenlab helpt en ondersteunt, in samenwerking met onder andere NJI, VGN, OCW & VWS, professionals, beleidsmakers en bestuurders vanuit onderwijs, gemeente en instellingen op verschillende manieren bij het (verder) ontwikkelen en borgen van onderwijs-zorgarrangementen (OZA). Denk aan het ontwikkelen van kennis en praktische tools, advies op maat, en het organiseren van landelijke werkbijeenkomsten om kennis en ervaring uit te wisselen. […]

Richtlijn fysiek beperkend handelen herzien
In 2017 hebben we in samenwerking met medewerkers uit (v)s(b)o scholen, NJi, Stichting school en Veiligheid, VOBC en IederIn een richtlijn opgesteld voor fysiek beperkend handelen in het onderwijs. Inmiddels is de Wet van zorg en dwang (Wzd) in werking en kwamen er vanuit het veld vragen over wat de Wzd betekent voor het onderwijs. Daarom […]

Toezicht op naleving van de zorgplicht
De inspectie van het onderwijs meldt dat vanaf 1 november jl. toezicht op de naleving van de zorgplicht een onderdeel wordt van elke vierjaarlijks onderzoek of voorbereiding daarop. Zij gaat toezicht houden op het naleven van de zorgplicht passend onderwijs zoals vastgelegd is in de wet. Houdt een school zich niet aan de zorgplicht, dan […]

Kamerbrief over voortgang onderwijs en zorg
Op 30 oktober verscheen de lang verwachte brief van de ministers Slob (OCW) en De Jonge (VWS). Even los van alles: het is een geweldige stap voorwaarts vergeleken met het recente verleden dat twee ministers van twee ministeries gezamenlijk opereren. Logisch, zou de gemiddelde burger zeggen: onderwijs (OCW) en zorg (VWS) hebben zó veel met […]

Rapport Seks onder je 25e
28 maart 2019 is het rapport Seks onder je 25e vso, sexuele gezondheid van jongeren in cluster 3 en 4 van het voortgezet speciaal onderwijs gepubliceerd. Het onderzoek is uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland. Leerkrachten van vso-scholen hebben meegewerkt aan het opstellen van de vragenlijst en methodieken om met leerlingen te spreken. Het […]

Kun je een bericht niet vinden?
Om de website overzichtelijk te houden en de zoekfunctie efficiënt zetten we oudere (toen actueel) achter de schermen. Dus zoek je iets wat je niet kun vinden maar van je weet of denkt dat we daar eerder vast iets over hebben gepubliceerd. Neem dan even contact op met info@gespecialiseerdonderwijs.nl wellicht dat we het bericht eerder […]