Wetenschap en onderzoek

Wetenschap en onderzoek
Samen met onze leden willen we dit in’ 22 en ’23 verder gaan vormgeven. We denken aan het verder uitwerken en wellicht nog meer of anders aanbieden van praktijkgerichte scholing voor besturen, schoolleiders, leerkrachten, assistenten, interne begeleiders van al onze schoolsoorten.
Ons aanbod heeft steeds als doel het onderwijs en de ondersteuning aan leerlingen met specialistische onderwijsbehoeften op een nog hoger plan te brengen.
Alle ideeën, wensen en netwerkpartners die hier onderdeel van willen uitmaken, horen we graag. Neem contact met ons op: info@gespecialiseerdonderwijs.nl
Documenten
Nieuws

Extra portefeuillebijeenkomst wetenschap en onderzoek
Zoals jullie weten werkt de Sectorraad GO met portefeuillegroepen. Voor de portefeuillegroep wetenschap en onderzoek organiseren we op donderdag 19 juni van 10:00 – 11:00 uur (online) een extra portefeuillebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt kort stilgestaan bij lopende projecten vanuit de Sectorraad GO rondom wetenschap en onderzoek zoals het opstellen van een kennisagenda specifiek voor […]

Kenniscafé over het gebruik van evidence in onderwijspraktijk en onderwijsbeleid
Op vrijdag 16 mei organiseert de Onderwijsraad een kenniscafé over het gebruik van evidence in onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. Komt u ook? De overheid stimuleert in het onderwijsbeleid al langer gebruik van onderzoek in de onderwijspraktijk, sinds begin deze eeuw vaak onder de noemer van evidence-based of evidence-informed werken. Er bestaan verschillende opvattingen over wat dit betekent. Op verzoek van de Tweede […]

Omnibusonderzoeken po en vo
Leg uw onderzoeksvraag tegen lage kosten voor aan schoolleiders en/of leraren Wilt u weten wat er speelt binnen het onderwijs? Bent u benieuwd of uw product aansluit bij de behoeften van scholen? Of heeft u specifieke vragen voor onderwijsprofessionals? DUO Onderwijsonderzoek voert elk jaar in mei en november de Omnibusonderzoeken uit onder schoolleiders en leraren […]

Onderzoek over beginnende geletterdheid bij kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB)
Aandacht besteden aan de beginnende geletterdheid van kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB), hoe doe je dat? Lilianne Janssen-Duim van de Radboud Universiteit zoekt leerkrachten die hun kennis en ervaringen willen delen over datgene wat ze met hun leerlingen doen om de ontwikkeling op het gebied van beginnende geletterdheid te ondersteunen. Voor dagelijkse communicatie […]

Leerlingen naar gemeenten schooljaar 2024-2025
In het kader van de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein publiceert het CBS tweemaal per jaar gegevens over het sociaal domein. In aanvulling op de Statline tabellen die het CBS hierover publiceert, is de tabel samengesteld. De tabel toont per gemeente het aantal leerlingen (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs naar woongemeente over schooljaar 2024-2025. Download […]

Congres Ontwikkelkracht: samen onderwijs versterken
Ben jij een onderwijsprofessional en wil je jouw onderwijs versterken met kennis uit onderzoek én praktijk? Ontwikkelkracht en het NRO nodigen je uit voor het congres Ontwikkelkracht: samen onderwijs versterken. op woensdag 9 april 2025 in het Beatrix Theater in Utrecht. Een inspirerende middag vol kennis, interactie en inzichten over thema’s als taal, rekenen-wiskunde, gedrag, […]

Portefeuillegroep wetenschap en onderzoek
Volgende week donderdag 27 maart komt de portefeuillegroep Wetenschap en onderzoek bij elkaar van 10:00 – 11:00 in een online-bijeenkomst. We zullen deze keer stilstaan bij lopende zaken vanuit de Sectorraad GO, waaronder het project kennisagenda voor het gespecialiseerd onderwijs. Daarnaast zal er stil wprden gestaan bij het GOpen leermiddelen project en de verbinding met […]

Leerrecht en (school-) aanwezigheid in andere landen
Het rapport ‘From absence to attendance. Steering towards proactive laws and policies to promote learning and wellbeing’ doet verslag van het onderzoek dat David Heyne uitvoerde in opdracht van Ingrado. Ingrado wilde inzicht in ontwikkelingen in wet- en regelgeving op het gebied van leerrecht en (school-)aanwezigheid in andere landen. Die kunnen mogelijk aanknopingspunten bieden voor […]

Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan
Ondanks inspanningen van onder andere overheid, gemeenten en scholen om onderwijssegregatie tegen te gaan is het niveau van onderwijssegregatie al jaren stabiel en hoog in Nederland. Het rapport Gescheiden werelden: Onderwijssegregatie houdt aan laat zien dat in de periode 2017-2018 tot en met 2023-2024 nauwelijks iets is veranderd op het vlak van segregatie naar inkomen, […]

Kennisagenda NRO
Zoals we eerder in de nieuwsbrief hebben gecommuniceerd zijn we vanuit de Sectorraad GO bezig met het vormgeven van een kennisagenda voor het gespecialiseerd onderwijs. In dit project werken we actief samen met het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek). Het NRO is daarnaast zelf ook bezig met het opstellen van een kennisagenda. Deze ontwikkeling is in […]

Congres: Jongeren in de (toekomstige) eetomgeving
Uniek symposium waar de onderwijssector en gemeenten elkaar ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Het Voedingscentrum organiseert dit congres in het kader van de Dag van de Gezonde Schoolkantine. Voor een gezonde toekomst is het belangrijk dat jongeren overal gezonde en duurzame keuzes kunnen maken. Op school, maar ook in de wereld buiten de schoolmuren […]

Jongeren langs de Europese meetlat
Nederland telde op 1 januari 2023 4,9 miljoen jongeren van 0 tot 25 jaar, 28 procent van de totale bevolking. Daarmee woonden er in Nederland naar verhouding iets meer jeugdige inwoners dan gemiddeld in de EU-27; daar was het gemiddelde 25 procent. In buurland België was het aandeel jongeren vergelijkbaar met Nederland, in Duitsland was […]

Challenge Duurzaamheid in het onderwijs
Na een succesvolle editie van de challenge Duurzaamheid in het Onderwijs voor leerlingen en studenten in 2024, wordt de challenge dit jaar opnieuw georganiseerd door de interdepartementale werkgroep Duurzame School. Het doel van challenge is het stimuleren en faciliteren van meer duurzaamheid in het onderwijs, schoolomgeving en/of bewustwording bij leerlingen, studenten, docenten of onderwijspersoneel. De […]

Portefeuillegroep wetenschap en onderzoek
Binnen de Sectorraad GO werken we met portefeuillegroepen. Zo hebben we ook een portefeuillegroep wetenschap en onderzoek. We komen met de portefeuillegroepen 4 keer per jaar bij elkaar, 2 keer online (nov. / maart) en 2 keer fysiek (GOngres en Kennisfestival). Vanuit de portefeuillegroep wetenschap en onderzoek hebben we voor de zomervakantie een veldverkenning gedaan […]

Rekenen-wiskunde in sbo en (v)so
Hoe kun je rekenzwakke leerlingen in het sbo, so en vso het meest effectief ondersteunen?

Boemerang beleid
Boemerangbeleid laat de uitwerking van een halve eeuw aan hervormingsbeleid zien op het terrein van passend onderwijs en jeugdzorg.

Welbevinden; kenniscommunity
Op dit moment staat het thema welbevinden centraal op de kenniscommunity.

Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen met twee jaar verlengd.

Aanvraag Kennis voor onderwijs van de toekomst
De nieuwe deadline is 20 juni 2023, 14:00 uur.

Interventies GO
Er komt drie miljoen beschikbaar voor onderzoek interventies in o.a. het GO.

Digitalisering; weet je waar je staat?!
Scholen die willen weten hoe ze ervoor staan met digitalisering, kunnen van 9 januari tot en met 28 februari 2023 meedoen met een nieuwe Monitor.

Peilingsonderzoek Leesvaardigheid
Een deel van de scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs is uitgenodigd voor het peilingsonderzoek

Werkconferentie: professionele leergemeenschap.
Wil je als schoolleider op een duurzame manier het leren in je organisatie een plek geven?

Weer even een update!
Een update van Partnerschap veelzijdig opleiden. Een mooi voorbeeld van het anders organiseren van het opleiden van (GO) leerkrachten in spé.

Welbevinden van het schoolteam
Medewerkers werkend in het onderwijs hebben een helder perspectief nodig om het vol te kunnen houden.

Themapagina ‘Leren en Lesgeven’ en ‘Jonge Kind’
De Toolkits ‘Leren en Lesgeven’ en ‘Jonge Kind’, met aanpakken en interventies op basis van internationaal onderwijsonderzoek

SBO Benchmark
Een goede manier om de opbrengsten van het SBO (en SO) goed te interpreteren.

Groepsdynamiek, welbevinden en leren
Wat maakt dat het loopt of niet loopt in de groep? ‘Iets met groepsdynamiek’ is soms het antwoord.

School en ouders als partners
Lees meer over de effecten van partnerschap met ouders op de ontwikkeling van het kind.

Pedagogisch schoolklimaat, een schoolbrede aanpak
Werken aan het welbevinden levert veel op voor leerlingen, waaronder sterkere sociaal-emotionele vaardigheden, afname van probleemgedrag en een verbetering van leerprestaties.

Scholingsaanbod 22/23 Noordelijk Onderwijsgilde (NOG)
Het nieuwe online magazine van het Noordelijk Onderwijs Gilde (NOG).

Burgerschapsonderwijs samenhang ontbreekt?!
Het lijkt dat vrijwel alle leerkrachten burgerschapsvorming belangrijk vinden, maar dat dit lang niet altijd doelgericht en samenhangend gegeven wordt.

Schoolleiders van de toekomst?!
Schoolleiders voor de Toekomst is een groep schoolleiders die de handen ineenslaat om het onderwijs te vernieuwen.

Verlengen lerarenbeurs
De onderwijsministers laten weten dat de lerarenbeurs is verlengd.

Toegankelijkheid pabo vergroten
Meer tijd om te voldoen aan vooropleidingeisen.

Inspiratieweek: goed onderwijs doen we samen
(V)SO scholen en SWV’en in Amsterdam organiseren een inspiratieweek. Jij bent ook welkom.

8 vragen over nieuwe wet burgerschapsonderwijs
De 8 meest voorkomende vragen en antwoorden over de nieuwe wet burgerschapsonderwijs voor basis-en middelbare scholen.

‘Je Brein de Baas?!
Lesmateriaal dat docenten ondersteunt om met leerlingen het gesprek te voeren over het effect van corona, stress, gevoelens en de werking van het brein.

Gratis toegang wetenschappelijke publicaties
Drie jaar lang (tot okt. 2022) krijgen krijgen leraren en andere onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op een po, vo of mbo school in Nederland gratis toegang tot EBSCO Education Source.

Zorgen om thuissituatie van leerlingen
Een nieuwe brochure als je je zorgen maakt over de thuissituatie van kinderen.

Inspiratiesessie Claire Boonstra 10 november
Op 10 november geeft Claire Boonstra, een interactieve inspiratiesessie waarin we samen op onderzoek gaan: in welk systeem zijn we beland, hoe komt dat en wat betekent dat.

Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde po en sbo
De resultaten van het peilingsonderzoek rekenen-wiskunde is bekend. Een reflectiewijzer is te downloaden.

Wist u dat?.. project SAF
Project om problemen in de ontwikkeling van een kind vroegtijdig te signaleren en ondersteuning te bieden of zoeken.

Pilots specialisaties brede pabo-opleiding
Het aantal proefprojecten om binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie in te bedden, wordt uitgebreid van zes naar acht. Dat meldt de Vereniging Hogescholen. Specialiseren binnen de brede pabo-opleiding is volgens de Vereniging Hogescholen effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen: ‘Zo bieden […]

LOF-themalabs & festival
LOF biedt leraren uit het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo budget en begeleiding om hun eigen project voor beter onderwijs in hun school uit te voeren, ook voor het gespecialiseerd onderwijs. LOF (LerarenOntwikkelFonds) legt het initiatief bij de leraar voor beter onderwijs. In juni staan er weer diverse themalabs op de agenda. […]

Wat is evidence informed werken
Waarom evidence informed werken? Wil je meer weten? Neem dan hier een kijkje.

Webinar opleiden onderwijsassistenten tot leraar
Een webinar over het flexibel opleiden van onderwijsassistenten tot leraar in (v)so/sbo context

Hogere motivatie leerlingen bij actieve online les
De uitkomsten van het onderzoek – te vinden onderaan deze pagina – laten zien dat docenten in de periode medio maart tot de zomervakantie van 2020 vooral hebben ingezet op het presenteren van de leerstof, uitleg geven en leerlingen laten oefenen. Uit het onderzoek, uitgevoerd door KBA Nijmegen in opdracht van Kennisnet, blijkt dat docenten […]

Nice to Know, week 3
Deadline vaststellen schooladvies voor po uitgesteld naar 15 maart Vanwege de lockdown biedt OCW scholen in het primair onderwijs twee weken langer de tijd om hun schooladvies vast te stellen. De adviezen moeten uiterlijk op 15 maart zijn ingevoerd in BRON. Het is van belang dat – mocht er van deze ruimte gebruik worden gemaakt […]