Inclusiever onderwijs: samenwerking tussen het regulier – en speciaal onderwijs
Slotsymposium | Toewerken naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: wat hebben we geleerd?
Gaat jouw school deelnemen aan de beleidsregel ‘inclusieve leeromgeving’, zijn jullie al gestart met een samenwerking gericht op regulier- en speciaal onderwijs of is deze wens er? Meld je dan aan voor het slotsymposium ‘Toewerken naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen’ op dinsdag 18 juni in Amersfoort. Anke de Boer en Christy Tenback delen de lessen en handvatten uit hun 5 jaar durende onderzoek en in acht themasessies nemen scholen de deelnemers mee in hun ervaringen en lessen uit de praktijk. Een waardevolle middag waarin delen en ontmoeten centraal staat.
Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’. Ontdek tijdens het symposium wat de gevolgen zijn van gemengde groepen van speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs, het werken met symbiose in het vso-vo en nog veel meer.
Christy Tenback legt uit: “Wat we wilden weten in het praktijkonderzoek is wat het mengen van groepen betekent voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Wat zijn bevorderende en belemmerende factoren? Wat zijn gevolgen? En dan gaat het enerzijds om leerresultaten, maar anderzijds ook om welbevinden en het zelfbeeld bij leerlingen en de tevredenheid bij ouders en leerkrachten over gemengde groepen.”
Interactieve sessies
Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten uit het landelijke onderzoek kun je deelnemen aan twee interactieve sessierondes, waarbij scholen hun kennis en inzichten delen die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan in het toewerken naar geïntegreerd onderwijs.
Praktische informatie
Wanneer: 18 juni 2024
Waar: De Observant in Amersfoort
Tijd: 13.30 – 16.30 uur, aansluitend borrel
Voor wie: deelnemende scholen aan de beleidsonderzoeken tranche 1 tot en met nu, deelnemende scholen praktijkonderzoek tranche 1, controlescholen, scholen die belangstelling hebben voor de nieuwe beleidsregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’, samenwerkingsverbanden, gemeenten
Kosten: Er zijn geen kosten verbonden aan dit symposium
Aanmelden: Via dit formulier