MDT in het vso

12-01-2024

Maatschappelijke Dienst Tijd (MDT) heeft impact op zowel de samenleving als op jongeren. Op dit moment nemen jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) nog maar beperkt deel aan MDT.

Juist voor deze jongeren is deelname aan MDT belangrijk. Door deel te nemen aan MDT doen jongeren volwaardig mee in de samenleving, ervaren jongeren hoe waardevol het is om kwetsbare mensen te helpen en bovendien ontwikkelen ze hun talenten. Met als gevolg dat ze een positiever zelfbeeld krijgen en meer maatschappelijk betrokken worden.

Gezelschap bieden

Samen met Koraal en Aloysius heeft de Sectorraad GO een grote subsidie verworven. Hiermee kunnen we jongeren uit het derde en vierde leerjaar van het VSO deelnemen aan MDT-projecten gericht op het helpen van mensen die leven in armoede en/of geen sociaal netwerk hebben. De jongeren helpen deze kwetsbare mensen door ze gezelschap te bieden, samen een spelletje te spelen, de krant te lezen, het rondbrengen van koffie in een verzorgingstehuis, maar ook door hen te helpen bij het verduurzamen van hun woning (b.v. het aanbrengen van tochtstrips of het verbeteren van het energiegebruik etc.) of helpen met het opknappen van het huis of de tuin.

Deze doelgroep vraagt een gedegen voorbereiding, stevige begeleiding en nazorg. Het MDT-traject zal dan ook bestaan uit een voorbereidingsprogramma, MDT-projecten en een afrondend gesprek. Het voorbereidingsprogramma start met een vaardigheidsonderzoek, waarbij de jongeren hun talenten en interesses in beeld brengen en kijken hoe ze die willen inzetten in de MDT-projecten. In deze fase maken ze al kennis met de begeleiders en instellingen waar ze de MDT-projecten kunnen gaan doen.

Opbrengsten

Een MDT-coördinator koppelt de jongeren op basis van deze opbrengsten aan MDT-projecten. De jongeren volgen vervolgens afhankelijk van hun MDT-projecten trainingen gericht op vaardigheden, vakkennis, veiligheid en veerkracht. Zij lopen een korte periode mee om de mogelijkheden te proeven en ervaren.

Tijdens de MDT-projecten worden de jongeren begeleid door een docent van school, talentcoaches en gecertificeerde medewerkers van deelnemende partners. Na afloop van de MDT-projecten vindt er een gesprek plaats tussen de mentor, de jongere en ouder(s)/verzorger(s). Doel hiervan is om te evalueren en te verkennen hoe en onder welke condities de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren kan worden gecontinueerd. In dit gesprek wordt samen met de jongere, de school en de ouder(s)/verzorger(s) verkend waar zijn/haar interesses liggen en aan welke ondersteuning de jongere behoefte heeft (m.b.v. het e-portfolio) om ook in de nabije toekomst maatschappelijk betrokken te blijven. Daar waar mogelijk en interessant zullen we het opgebouwde netwerk rondom de jongeren langerdurend verbinden.

Unieke combinatie

We hebben voor het programma een unieke combinatie van partners weten te  committeren. Naast Koraal en Aloysius werken we samen met Stichting Present voor het verbinden van jongeren aan MDT-projecten. Daarnaast zullen IW Nederland en A+O VVT organisaties aandragen voor MDT-projecten. Time of Your Life (TOYL) zal talentcoaches inzetten om jongeren te helpen bij het verkennen van hun talenten en interesses en het stimuleren en begeleiden van de jongeren tijdens de MDT-projecten. De coördinatie wordt verzorgd door BMC (Jazz van Strijland).

We starten nu met Koraal en Aloysius maar willen het aantal partijen de komende maanden fors uitbreiden. Heb je belangstelling meld je aan!