Oplossingenlabs 2024: Integraal kijken en handelen bij zorg in onderwijstijd

28-11-2024

Het organiseren en financieren van zorg voor kinderen en jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte in het (speciaal) onderwijs is in de praktijk niet eenvoudig.

Tijdens de Oplossingenlabs laten we ons leiden door de vragen en voorbeelden vanuit de praktijk om zo bouwstenen aan te reiken voor ouders, scholen, jeugdhulp- en zorginstellingen, gemeenten en samenwerkingsverbanden. Wat kan er al wel in de praktijk? Daarnaast willen we deelnemers inspireren om daar in de eigen regio mee aan de slag te gaan.

Ook sluiten we in de Oplossingenlabs aan op het werk van de zorgarrangeurs en het onderzoek van DSP | Oberon in opdracht van de projectgroep ‘zorg in onderwijstijd’ van de ministeries OCW en VWS. Tot slot volgen we de ontwikkelingen die moeten leiden tot aanpassing van wet- en regelgeving van Jeugdwet en Wlz, bedoeld om de financiering te vereenvoudigen.

Dit jaar stond in het teken van integraal kijken, handelen en sturen, met als uitgangspunt dat de werelden van kinderen en jongeren niet deelbaar zijn. We gingen in op drie thema’s: integraal arrangeren, integrale programma’s en het integraal inkopen en organiseren van zorg in onderwijstijd. Domeinoverstijgend en interprofessioneel samenwerken in uitvoering, beleid en bestuur stonden centraal.

De opbrengsten kun je in dit magazine lezen