Vaart met aanpak basisvaardigheden
De herziening van het curriculum in het funderend onderwijs wordt zo opgeknipt dat de basisvaardigheden taal, rekenen, digitale vaardigheden en burgerschap dit jaar al worden aangepakt.
Dat blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer.
Tijdens het curriculumdebat van 6 april 2022 werd al toegezegd de mogelijkheid te verkennen om de herziening op te knippen en een versnelling aan te brengen voor taal en rekenen. In januari 2023 wordt gekeken of het proces op koers ligt. Dan worden de kerndoelen van andere leergebieden ook bijgesteld.
SLO stelt teams samen
De minister heeft SLO de opdracht gegeven om samen met het onderwijsveld concrete kerndoelen voor de basisvaardigheden te ontwikkelen. Nog voor de zomervakantie worden er teams van leraren en experts samengesteld.
Deze teams gaan aan de slag met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde en met de bijstelling van het referentiekader Taal en Rekenen. Na de zomer volgen de kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid. Er wordt ook voor GO aan de slag gegaan. We hebben hierover afstemming met SLO.
SLO heeft de werving voor de teams van leraren en vakexperts inmiddels opgestart. Ook zoekt het SLO voor het aansturen van het team Nederlands en het team rekenen-wiskunde een procesregisseur.
Overladenheid curriculum terugdringen
We zijn blij dat de curriculumherziening eindelijk voortgang kent. Een geactualiseerd concreet curriculum is hard nodig. Doordat er nu gekozen is voor een gefaseerde aanpak, is het belangrijk dat men oog houdt voor de samenhang tussen kerndoelen om daarmee de overladenheid van het huidige curriculum terug te dringen.