Voortgang NPO

Onderwerp: NPO

28-10-2021

Scholen zijn voortvarend aan de slag gegaan met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). In het onderwijs maken scholen op basis van de schoolanalyse dankbaar gebruik van de extra middelen om hun leerlingen de nodige ondersteuning te bieden.

Veel wordt ingezet op instructie in kleinere groepen, welbevinden van leerlingen, extra onderwijsassistenten en instructeurs, ‘leren leren’ en sportieve activiteiten. Wel vormt het lerarentekort een bedreiging voor de uitvoering van de plannen. Dat blijkt uit de eerste voortgangsrapportage van het NPO. Het is nog te vroeg om iets te zeggen over de effecten van het programma.

Met betrekking tot Speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs wordt aangegeven dat de grootste zorgen er zijn over welbevinden en executieve functies. Ook op basis wat de inspectie heeft geconcludeerd.

De gemeten ‘leesachterstand’ op VMBO niveau waarover ook gesproken wordt overvalt ons, we willen graag bij onze leden gaan onderzoeken in hoeverre dit ook voor het VSO zou gelden. Tot nu toe hebben we geen signalen ontvangen dat er in het VSO zo’n grote extra achterstand zou zijn m.b.t. het niveau van leesvaardigheid. We horen graag.

Hier het rapport.