De eerste stap in een vernieuwd curriculum
De eerste stap in een vernieuwd curriculum voor zeer moeilijk lerende of meervoudig beperkte leerlingen.
Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Ook wanneer je als leerling zeer moeilijk leert of een meervoudige beperking hebt. Wat moet je kennen, kunnen en hebben ervaren in de onderwijsperiode om actief mee te kunnen doen in de samenleving? Wat moet je hebben geleerd voor een goede voorbereiding op passend werk of dagbesteding?
Niet toereikend
De huidige functionele kerndoelen zijn verouderd, en de conceptkerndoelen voor het primair (speciaal) onderwijs en onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs die gericht zijn op leerlingen die doorstromen naar vervolgonderwijs, zijn niet toereikend voor deze leerlingen. Daarom is het belangrijk dat er actuele functionele kerndoelen komen. 27 maart jl. nam demissionair minister Mariƫlle Paul deze functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands en rekenen en wiskunde in ontvangst. Een mooie mijlpaal!
In de bijlages vind je de toelichtingsdocumenten.