Definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde
Kerndoelen gelden als de wettelijke opdracht voor elke school in het funderend onderwijs. Ze moeten een brede inhoudelijke basis omvatten waar alle leerlingen recht op hebben. Om die reden zijn de nieuwe kerndoelen zo ontwikkeld dat ze meer richtinggevend zijn voor curriculum- en onderwijsontwikkeling op school.
De kerndoelen zijn opgebouwd volgens een vaste structuur, waardoor doorlopende leerlijnen zichtbaar worden. De wijze waarop de school invulling geeft aan het onderwijsaanbod, pedagogiek en didactiek is aan de school. Daarom laten de kerndoelen ruimte voor een eigen schoolvisie en keuzes voor accenten op basis van de leerlingpopulatie of identiteit.
Mijlpaal in funderend onderwijs
Met de oplevering van deze definitieve conceptkerndoelen bereiken we een belangrijke mijlpaal in het funderend onderwijs in Nederland: het landelijk curriculum wordt vernieuwd, voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voorgezet onderwijs en het (voorgezet) speciaal onderwijs. De laatste formele stap is het vaststellen in wet- en regelgeving. Het ministerie van OCW besluit wanneer de kerndoelen worden ingevoerd en alle scholen eraan gehouden zijn. Voor de kwaliteit van het onderwijs is meer nodig dan een landelijk curriculum. Nieuwe kerndoelen zijn een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie op goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school. Voor een goede vertaalslag van doelen naar onderwijsactiviteiten, didactiek en toetsing is de rol van leraren en schoolleiders namelijk cruciaal. Zij weten waar hun leerlingen staan, wat zij nodig hebben om de leerdoelen te bereiken en welke aanpak effectief is.
Lees de kerndoelen in het bijgevoegde document.