Goed leermateriaal voor álle leerlingen begint bij regie in het onderwijs zelf
Onderwerp: GOpen
In het artikel vandaag in de Volkskant “Scholen gaan zelf boeken maken: beter, goedkoper en duurzamer” wordt de roep om de regie terug naar de scholen te brengen zichtbaar. Leraren willen weer invloed hebben op wat er in hun klas gebeurt. Dat is hard nodig.
Onderliggend aan de discussie over kosten schuilt een veel fundamentelere kwestie. Het huidige aanbod aan lesmethodes sluit vaak niet aan bij de leer- en ondersteuningsbehoefte van leerlingen. Zeker niet voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs. Bij GOpen weten we dat als geen ander.
GOpen: door en voor onderwijsprofessionals in het gespecialiseerd onderwijs
GOpen werkt met leraren en onderwijsprofessionals uit het GO aan één helder doel: op maat gemaakt leermateriaal voor álle leerlingen. Niet omdat het goedkoper moet. Niet omdat het hip klinkt. Maar omdat het simpelweg niet kan dat duizenden leerlingen dagelijks werken met materiaal dat niet bij hen past. Dat niet aansluit bij de leerbehoefte dat niet aansluit bij de ondersteuningsbehoefte.
Daarom bouwt GOpen samen met schoolbesturen, schoolleiding en onderwijsprofessionals in de GOpen Community en in docentontwikkelteams (DOT’s) aan een duurzame collectie open leermaterialen. Leermateriaal van hoge kwaliteit dat vrij gebruikt, aangepast en gedeeld kan worden. Zodat iedere onderwijsprofessional de ruimte heeft om onderwijs te maken dat aansluit bij de mogelijkheden van zijn of haar leerlingen. Want dat is waar het in het GO om draait. Dit blijkt ook zo uit het recente gebruikers- en behoefteonderzoek dat is uitgevoerd onder ruim 130 onderwijsprofessionals in het GO.