Impact van werken met gemengde groepen
Onderwerp: Steunpunt Passend Onderwijs
Vanuit RENN4 doen De Delta/Bladergoenschool in Appingedam en het Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen mee aan de zogenoemde beleidsregel experimenten.
Deze beleidsregel is in 2018 door het ministerie van OCW in het leven geroepen en biedt de mogelijkheid om verschillende type scholen intensief te laten samenwerken.
Onderzoekers Christy Tenback en Anke de Boer volgen de scholen in hun proces, door het doen van beleids- en praktijkonderzoek. In een tweede tussenrapportage van het praktijkonderzoek doen ze verslag van de ontwikkeling die leraren, ondersteuners en leerlingen doormaakten in het afgelopen jaar op verschillende gebieden.
Op basis van de bevindingen die in de rapportage te lezen zijn, doen ze een aantal aanbevelingen:
- Een positieve houding is het fundament voor intensievere samenwerking en integratie. Dit gaat niet vanzelf! Investeren in kennis en succeservaringen is hierbij belangrijk.
- Om samenwerking tussen leerkrachten en ondersteuners te bevorderen is tijd nodig om elkaar te (leren) kennen, te overleggen, samen voor te bereiden en gezamenlijk van en met elkaar te leren van belang. Het is dus belangrijk te investeren in het faciliteren van overlegmomenten voor leraren en ondersteuners buiten lestijd.
- Bij het maken van de groepsindeling is het van belang rekening te houden met de belastbaarheid van leerkrachten in verhouding tot de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
Meer informatie over dit onderzoek en de hele tussenrapportage, vind je op de onderzoekssite van RENN4.