Onderzoek naar leermaterialen in het gespecialiseerd onderwijs: wat leraren écht nodig hebben

Onderwerp: GOpen

06-11-2025
GOpen vroeg het aan meer dan honderd onderwijsprofessionals uit het GO. De resultaten laten een helder beeld zien: leraren willen leermateriaal dat past bij hún leerlingen — begrijpelijk, flexibel en van hoge kwaliteit. Ontdek wat dit onderzoek ons leert over de praktijk, de kansen van open leermateriaal en hoe we samen werken aan verandering.
Waarom dit onderzoek

GOpen wil dat leraren in het gespecialiseerd onderwijs (GO) kunnen werken met leermateriaal dat écht aansluit bij hun leerlingen. Daarom heeft GOpen – een samenwerking tussen de Sectorraad GO en Impuls Open Leermateriaal – in het voorjaar van 2025 een uitgebreid gebruikers- en behoefteonderzoek uitgevoerd.

Meer dan 130 leraren en onderwijsprofessionals, voornamelijk werkzaam in cluster 3 en cluster 4, deden mee aan het onderzoek. Centraal stond de vraag: met welke leermaterialen werken leraren nu, waar lopen ze tegenaan en wat hebben ze nodig om het beter te doen?

Wat we zagen in de praktijk

Leraren gebruiken een rijke mix aan leermaterialen. Methodegebonden leermiddelen spelen nog steeds een dominante rol, vooral omdat ze structuur en houvast bieden. Maar opvallend genoeg noemt slechts 13% van de leraren de kwaliteit van de methode als reden voor gebruik.

Veel leraren vullen de methode aan met eigen of open leermateriaal, juist om beter te kunnen inspelen op de uiteenlopende leer- en ondersteuningsbehoeften van hun leerlingen.

Een meerderheid van de respondenten geeft aan in de toekomst méér gebruik te willen maken van open leermateriaal. Ze zien daarin een kans om flexibeler, eigentijdser en inclusiever les te kunnen geven. Precies wat het GO vraagt.

Lees verder of bekijk het onderzoek in de bijlage