Wel of geen schoolmaaltijden?
Geen toegang hebben tot (gezonde) maaltijden, met honger op school zitten en thuis stress door armoede ervaren zijn ongunstig voor de ontwikkeling en leerprestaties van leerlingen. Uit onderzoek is bekend dat gebrek aan voedsel een grote impact heeft op gedrag van leerlingen.
Het kan leiden tot gespannenheid, korte termijn denken en impulsiviteit. In het algemeen leidt voedselstress en geldstress ook tot een beperkte ‘cognitieve bandbreedte’; onderzoek laat zien dat ervaren armoede het vermogen van mensen beperkt om bijvoorbeeld geconcentreerd cognitief ingewikkelde opdrachten uit te voeren of na te denken over lange termijn.
Voedselarmoede
Als het programma Schoolmaaltijden de stress door voedselarmoede in gezinnen verlicht, zal dit op basis van wat bekend is uit onderzoek bijdragen aan positieve leerresultaten en de brede ontwikkeling van leerlingen.
In de bijlage de Position paper Programma Schoolmaaltijden van KBA Nijmegen en Wageningen University & Research. Wellicht dat het kan helpen bij een beslissing om schoolmaaltijden in te voeren of niet.
Download hier de Position paper Jeugdeducatiefonds t.b.v. rondetafelgesprek Schoolmaaltijden in het primair en voortgezet onderwijs aangeboden aan de Tweede Kamer op 25 september 2024.