Zesde voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs

05-12-2024

Deze week is de zesde voortgangsrapportage over het Nationaal Programma Onderwijs in het funderend onderwijs aan de Tweede Kamer gestuurd.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap monitort de voortgang van het programma per onderwijssector. Zo krijgen we inzicht in de uitvoering van het programma en de opbrengsten voor de leerlingen. Deze uitkomsten vatten we samen in een voortgangsrapportage, die we delen met het onderwijsveld en de Tweede Kamer.

Uitvoering programma

Naast de zesde voortgangsrapportage is ook de vijfde voortgangsbrief van het Masterplan Basisvaardigheden verzonden. Beide laten gemengde resultaten zien.In het basisonderwijs is er herstel zichtbaar, met verbeteringen in basisvaardigheden zoals lezen en rekenen-wiskunde. Echter, in de onderbouw van het voortgezet onderwijs blijven de prestaties dalen, vooral op het gebied van taal.

Herstel bij het welbevinden en de kansengelijkheid

Meer dan de helft van de schoolleiders in het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs ervaart bij leerlingen een verbetering in alle vaardigheden.  Ook de NCO-onderzoekers zien op basis van lvs-gegevens in het schooljaar 2023-2024, vier jaar ná corona, gemiddeld een hogere leergroei bij begrijpend lezen en rekenen-wiskunde ten opzichte van de periode voor het uitbreken van de pandemie. Het herstel is ook zichtbaar bij het welbevinden van vo-leerlingen en de kansengelijkheid in het basisonderwijs. 

Lees hier het gehele bericht op de website van het Ministerie van OCW