Onderwijs-zorgdebat van mei ’23
Onderwerp: Onderwijs en zorg
Een terugkoppeling van wat er (o.a.) aan de orde is geweest.
In een brief t.b.v. dit debat die we aangeboden hebben aan de Kamercommissie gaven we twee adviezen mee:
- Kies voor het brede scenario; het brede scenario doet wat ons betreft als enige echt recht aan de afspraak in het regeerakkoord omdat dit scenario het volledige terrein bestrijkt waarop nu zorg in school wordt georganiseerd. Kiezen voor een van de andere scenario’s zal nog steeds leiden tot te veel willekeur en afhankelijkheid van tijdelijke en ingewikkelde constructies, terwijl een brede structuur juist orde brengt.
- Geef het onderwijs maximale ruimte tot aan de nieuwe wet; het proces om tot nieuwe wettelijke kaders te komen vraagt de nodige tijd. We vragen voor de tussenliggende periode daarom maximale ruimte om in de geest van de nieuwe wettelijke kaders in de regio de samenwerking te organiseren. Zo kunnen meer leerlingen en medewerkers alvast van de nieuwe wet profiteren.
Wetswijzigingen, zeker met betrokkenheid van meerdere ministeries vragen tijd. OCW en VWS willen nog voor het zomerreces komen met een meerjarige agenda waarbij het uitgangspunt is zoveel mogelijk de middelen collectief in te zetten en dat wat in het onderzoek m.b.t. ZIO is weergegeven verder uitgewerkt wordt.
Dit zal na het zomerreces opgepakt worden. Voor de zomer zal in een kamerbrief worden verduidelijkt wat dit inhoudt en hoe dit er uit zal komen te zien.
Specifiek m.b.t. onderzoek ZIO
De beide ministers van OCW en VWS ondersteunen de bevindingen, men ziet de brede noodzaak voor een collectieve financiering. Ook komt er een wetsvoorstel aan, is de toezegging. Dat zal (helaas) nog tijd kosten.
In algemene zin is de redenering dat de genoemde scenario’s opties zijn, maar men denkt er aan om te beginnen met de Jeugdwet, daarna de WLZ en daarna onderwijsbudgetten in bredere zin. Om dit in te kunnen richten wordt z.sm. een ontwerptafel opgestart. Met het veld zal nog besproken worden waar nu precies de regie moet liggen.
Men wil starten met ‘cluster 3 en 4’ en daarna de andere clusters en regulier.
Residentieel onderwijs
De vraag is gesteld of het klopt dat de voorjaarsnota melding maakt van een bezuiniging. De minister heeft aangegeven dat bepaalde middelen voor 2023 en 2024 niet geheel ingezet worden nu, maar uiteindelijk wel structureel worden.
Het gesprek moet gevoerd worden met betrokkenen hoe dit geld het beste ingezet kan worden: met swv of op een andere wijze. Er komt een ‘ingroeipad’ maar de minister wil weten wat het beste zal gaan werken.
De Kamer gaat voor de zomer hierover geïnformeerd worden.