Andere vindplek zorgde voor rijker resultaat
Onderwerp: Onderwijs en zorg
Hoe onderzoek je de oorzaken van schoolstress en -uitval? Jongeren bij jeugdzorginstellingen gaven geen gehoor. Toch wilde de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin onderzoek doen met relevante resultaten voor ouders, leerlingen en scholen zelf en gooide het over een andere boeg.
Wat kan de omgeving doen om te voorkomen dat een leerling stress of prestatiedruk ervaart of verzuimt van school? Dat was de vraag in het onderzoek Mentaal Kapitaal waaraan onderzoeker Margot Peeters leiding gaf binnen de Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. Het onderzoek liep van 2020 tot en met 2024.
Peeters benadrukt hoe belangrijk het is om al vanaf het bedenken van de onderzoeksvraag de doelgroep(en) te betrekken. ‘Zo voorkom je dat je aannames doet die niet kloppen. Je moet dus met de doelgroepen praten, niet over ze.’
Frederik Bullens, vader van een kind dat op school uitviel, prijst de opzet van het onderzoek: ‘Het is mooi dat de oorzaken van schooluitval niet werden toegeschreven aan het kind of de opvoeding, maar dat er breed werd uitgevraagd. Dus ook naar de rol van de school en zorg.’