TALIS 2024 – De werk- en leeromgeving op school in beeld
Onderwerp: Medewerkerstekort, P&O, cao
09-10-2025
Goed onderwijs start met goed toegeruste leraren, die een sleutelrol spelen in het leerproces van leerlingen. Thema’s als werkplezier, werkdruk, professionalisering, het lerarentekort en de begeleiding van startende leraren staan dan ook hoog op de onderwijsagenda.
Het TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey), gecoördineerd door de OESO, biedt waardevolle inzichten in hoe leraren en schoolleiders hun leer- en werkomgeving ervaren. Het onderzoek focust op de opvattingen van leraren en schoolleiders over het beroep, de werkomgeving op school en de voorbereiding door de (leraren)opleiding. TALIS wordt elke vijf jaar uitgevoerd en Nederland neemt voor de vierde keer deel. Aan deze ronde van het TALIS-onderzoek deden wereldwijd zo’n 250.000 leraren in het primair en voortgezet onderwijs uit 53 landen mee.