Van arrangeren naar includeren

06-11-2025
Hoe kunnen onderwijs en zorg beter samenwerken om maatwerk te bieden aan kinderen en jongeren met complexe ondersteuningsbehoeften?

Er zijn in Nederland naar schatting jaarlijks 15.000 tot 17.000 kinderen en jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte die niet naar school gaan door verzuim, uitval van onderwijs en thuiszitten. Maatwerk in de vorm van onderwijszorgarrangementen kan voor deze doelgroep een mogelijke oplossing zijn. Uit onderzoek van BMC naar vijftien onderwijszorgarrangementen (proeftuinen) is naar voren gekomen dat niet altijd voldoende ruimte is om maatwerk te kunnen leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs heeft daarom een experiment gestart om meer ruimte te geven voor maatwerk in onderwijszorgarrangementen: het Besluit experiment onderwijszorgarrangementen. Binnen dit experiment krijgen 62 initiatieven de mogelijkheid om voor 5 jaar af te wijken van onderwijswet- en regelgeving, waaronder de locatie waarop onderwijs gegeven wordt.

Het monitoring- en impactonderzoek in opdracht van NRO is onderdeel van het wettelijk Besluit onder de regeling. Dit onderzoek wordt in consortiumverband uitgevoerd door Kohnstamm Instituut, SEO Economisch Onderzoek, Verwey-Jonker Instituut en Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Het doel is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de onderwijszorgarrangementen en de factoren die bijdragen aan succes. Het eerste monitorrapport is recent is uitgekomen Het huidige rapport biedt een eerste inhoudelijke verkenning naar aannames, theorie en vragen rond onderwijszorgarrangementen.

Lees verder en bekijk hier de website over de OZA-experimenten