Wat kan het onderwijs zélf bieden in het omgaan met het welzijn van jongeren

22-05-2025

Er zijn zorgen over het afnemend welzijn van jongeren. Scholen en onderwijsinstellingen vinden het lastig hoe zij met het dalende welzijn van leerlingen en studenten om moeten gaan. De Onderwijsraad verkent uit eigen beweging dit vraagstuk: Wat heeft het onderwijs te bieden in het omgaan met het welzijn van jongeren?

De afgelopen tijd zijn er signalen dat het niet goed gaat met het welzijn van jongeren. Onderzoeksrapporten brengen in kaart dat de mentale problemen en psychische klachten van jongeren de laatste jaren toenemen. Daarnaast berichten media regelmatig over het afnemend welzijn van jongeren, waarbij de nadruk ligt op de verslechterde mentale gezondheid. Ook vanuit het onderwijs – van basisschool tot universiteit – worden zorgen geuit. Zorgen gaan over een duidelijke toename van psychische en emotionele problemen bij leerlingen en studenten zoals depressie, angst, stress, somberheid en onzekerheid.

Worsteling onderwijs

Met landelijk en schoolbeleid wordt geprobeerd op passende wijze hierop te reageren. Het onderwijs vindt het lastig de juiste aanpak te vinden in de omgang met het dalende welzijn van leerlingen en studenten. Aan de ene kant zijn school en opleiding plaatsen waar stress en druk lijken te ontstaan. Aan de andere kant worden ze als belangrijke plekken gezien om bij te dragen aan de veerkracht van kinderen en jonge mensen en hen te leren omgaan met negatieve prikkels en ontwikkelingen. Het onderwijs zou dan juist een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de oplossing.

Denk mee

Bij de voorbereiding van deze verkenning nodigt de raad iedereen uit om mee te denken. Schriftelijke bijdragen met ervaringen, voorbeelden, analyses en suggesties over wat het onderwijs zélf kan bieden in het omgaan met het welzijn van jongeren zijn van harte welkom. De Onderwijsraad gebruikt de informatie om tot een brede verkenning te komen. Reageren is mogelijk tot 30 mei 2025.

Lees meer en reageer hier