We bouwen bruggen voor onze leerlingen
Onderwerp: Werktoeleiding, stages en doorstroom
Het gaat niet om het hoogste uitstroomprofiel, het gaat om levensgeluk
Op maandag 19 mei bracht de Sectorraad GO op uitnodiging van Ilene Krause, netwerkcoördinator vso.pro van de regio Gooi- en Vechtstreek een bezoek aan de Klimop, school voor gespecialiseerd (voortgezet) onderwijs in Hilversum. We gingen we in gesprek met Miriam Lugtenberg, directeur De Klimop, Ingrid Dispa, directeur vso Mozarthof, Marjan Groot, stage- en uitstroomcoördinator De Klimop en Ilene Krause over het belang van samenwerking in de regio om meer kansen voor leerlingen van het vso en praktijkonderwijs te realiseren.
Dekkend netwerk zml-leerlingen
Met veel enthousiasme wordt verteld over hoe de vso-scholen van regio Gooi en Vechtstreek: de Klimop, de Mozarthof en de Trappenberg, de afgelopen jaren de handen ineen hebben geslagen om te komen tot een dekkend netwerk van onderwijsaanbod voor zml-leerlingen. Over bestuurlijke grenzen heen. Het gesprek tussen de drie scholen over verheldering van het eigen schoolprofiel met eigen specialismen en leerroutes, maakt dat de scholen aan de voorkant de ouders en leerlingen veel gerichter kunnen adviseren over welke school het beste bij hun kind past. “We kijken als scholen gezamenlijk hoe we een zo breed mogelijk onderwijsaanbod kunnen bieden, waardoor de leerling het meest passende onderwijs krijgt. En dat hoeft niet altijd op de school te zijn waar de leerling zich in eerste instantie meldt”, aldus Miriam, directeur de Klimop.
Route Praktijkleren VSO
De samenwerking heeft zich vervolgens uitgebreid tot het ontwikkelen van gezamenlijke projecten. Zo hebben de drie stage- en uitstroomcoördinatoren de krachten gebundeld om met Impulsgelden van de gemeente de route Praktijkleren op te zetten t.b.v. de arbeidsmatige uitstroom. Miriam schetst hoe samen met een aantal winkeliers in een nabij gelegen winkelcentrum de praktijkleerroute Retail is opgezet. In kleine groepjes doen leerlingen tijdens hun stage werkervaring op en behalen zij hun praktijkverklaringen (SBB), onder begeleiding van praktijkbegeleiders uit de scholen. Middels de stimuleringsmiddelen van de gemeente wordt een praktijkbegeleider uit de school in het winkelcentrum ingezet voor coaching-on-the-job. Juist die eigen praktijkbegeleider op de werkvloer werkt erg goed. Deze biedt de leerling vertrouwen en begeleiding als het leren even stagneert. Met de praktijkverklaring kan de leerling aantonen welke praktische vaardigheden deze beheerst.
De scholen ervaren de Route Praktijkleren VSO als een succesvolle formule die werkt voor hun doelgroep. Zo leren de leerlingen waardevolle werknemersvaardigheden, zit er geen enkele leerling thuis, is er nog geen uitval geweest, blijken leerlingen in de praktijk meer te kunnen dan gedacht en stromen er daardoor meer leerlingen uit richting betaald werk. In de regio is dit niet onopgemerkt gebleven want ook het praktijkonderwijs en de gemeente (thuiszitters) zijn inmiddels aangehaakt. Kritische succesfactoren daarbij zijn dat je als school goed in beeld moet hebben welke leerlingen hier aan kunnen deelnemen. Ook is de intensieve praktijkbegeleiding vanuit school onontbeerlijk. Deze mensen kennen de leerlingen, weten hoe zij het best begeleid kunnen worden en kunnen deze handvatten ook overbrengen aan de werkgever en collega’s op de werkvloer.
Succesvolle formule
Op dit moment is er een nieuw spoor in ontwikkeling in samenwerking met een zorginstelling. In samenspraak met deze zorginstelling wordt naast een Route Praktijkleren voor de zorg, ook horeca en facilitair werk verkend. Hierin blijft een van de uitgangspunten dat er intensief vanuit de school wordt begeleid door een aanwezige praktijkbegeleider op de werkvloer. Het gaat nu om een twintigtal leerlingen per jaar. De ambitie is om dit met de nieuwe routes uit te breiden.
In gesprek met P&O
Ilene Krause, netwerkcoördinator vso.pro, benadrukt het belang van opstapbanen voor duurzame uitstroom: “Voor de Route Praktijkleren Zorg zijn we samen met het Werkgevers Servicepunt en P&O van een grote zorginstelling in gesprek over het losmaken van taken uit functies, om zo opstapbanen te creëren. P&O werkt mee vanwege de verbinding met het functiehuis en salarisschalen. We creëren banen waarin de ene leerling start en doorgroeit en die voor de andere leerling het maximaal haalbare is. Dit gesprek moeten we voeren om werkelijk kansen te creëren, aangezien veel werk in zorg, maar ook bijvoorbeeld in kinderopvang niet als zodanig is ingericht. Dit ‘losknippen’ en het goed inpassen in functie- en salarishuis is cruciaal. Menig (zorg)instelling moet deze omslag in denken en doen nog maken.”
Route Praktijkleren als speerpunt in de arbeidsmarktregio
Tenslotte benadrukt Marjan Groot, stage- en uitstroomcoördinator van de Klimop het belang van de regionale samenwerking. “We zullen als scholen in de regio intensief moeten blijven samenwerken met elkaar, de werkgevers en de gemeente. Temeer daar Praktijkleren als speerpunt voor elke arbeidsmarktregio geldt en er vanuit de regionale middelen mogelijk financiële bronnen te vinden zijn. Werkgevers zijn nog onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de Praktijkleerroute en de begeleiding is nog onvoldoende ingericht. We blijven bruggen bouwen om onze leerlingen zoveel mogelijk kansen te bieden voor de toekomst.”
