Medewerkerstekort, P&O, cao
Medewerkerstekort, P&O, cao
Er zijn te weinig medewerkers nu en in de toekomst voor het gespecialiseerd onderwijs. De redenen zijn bekend. De tekorten aan collega’s verschillen sterk per regio. De verwachting is dat het tekort langdurig blijft.
Er gebeurt al veel m.b.t. het verminderen van het medewerkerstekort. Ook willen we ondersteunen bij de ingewikkelde situatie ontstaan omdat er te weinig medewerkers (structureel) zijn.
We hebben voorbeelden ontvangen hoe scholen zijn omgegaan met het medewerkerstekort. Ook hoe om te gaan met anders organiseren, het deels minder of anders onderwijstijd bieden.
Zelf je voorbeeld insturen of interesse in een voorbeelden ontvangen?
info@gespecialiseerdonderwijs.nl
We sturen je voorbeelden/Good Practices toe indien gewenst!
Nieuws
Aandeel vrouwelijke werknemers in het onderwijs verder toegenomen
In 2022 werkten er in het basis- en voorgezet onderwijs meer vrouwen dan mannen. In het basisonderwijs waren vrouwen al oververtegenwoordigd, ook in het voortgezet onderwijs is het aandeel vrouwen in de periode 2016 tot en met 2022 toegenomen. Vrouwen verdienden in het basisonderwijs in bijna alle functiegroepen meer dan mannen, behalve in directie- en […]
Uitvraag personeelstekorten
De jaarlijkse uitvraag naar personeelstekorten op scholen in het funderend onderwijs is weer van start. Alle scholen voor PO, GO en VO hebben een persoonlijke uitnodigingsmail ontvangen van Centerdata om mee te doen. De uitkomsten worden gebruikt om de aanpak van de tekorten te verbeteren. Daarom roepen we alle scholen op om aan de meting […]
TALIS 2024 – De werk- en leeromgeving op school in beeld
Goed onderwijs start met goed toegeruste leraren, die een sleutelrol spelen in het leerproces van leerlingen. Thema’s als werkplezier, werkdruk, professionalisering, het lerarentekort en de begeleiding van startende leraren staan dan ook hoog op de onderwijsagenda. Het TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey), gecoördineerd door de OESO, biedt waardevolle inzichten in hoe leraren en schoolleiders […]


