Nieuws


Oplossingenlab (OZA)
Een oplossingenlab helpt en ondersteunt, in samenwerking met onder andere NJI, VGN, OCW & VWS, professionals, beleidsmakers en bestuurders vanuit onderwijs, gemeente en instellingen op verschillende manieren bij het (verder) ontwikkelen en borgen van onderwijs-zorgarrangementen (OZA). Denk aan het ontwikkelen van kennis en praktische tools, advies op maat, en het organiseren van landelijke werkbijeenkomsten om kennis en ervaring uit te wisselen. […]

Verplichte eindtoets basisonderwijs
Alle leerlingen van groep 8 maken de eindtoets. Dit geldt voor leerlingen in het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen. Hier meer info

Nive to know week 30
Met Andere Ogen Het programma Met Andere Ogen is gestart vanuit een verlangen om door een betere samenwerking bij te dragen aan betere ontwikkelkansen voor elk kind. De kern van de adviezen is dat er eerder (preventiever) en beter samengewerkt moet worden om alle kinderen de kans te bieden om zich zo optimaal mogelijk te […]

Het lerarentekort raakt kwetsbare kinderen het hardst
Het lerarentekort slaat ook in het speciaal onderwijs erg hard toe. Tijdens een ‘werksessie lerarentekort V(S)O’ op 2 juli jl. gingen zo’n 60 deelnemers aan de hand van drie pitches in gesprek over oplossingsrichtingen met betrekking tot dit probleem. Zoals: meer studenten naar het speciaal onderwijs, meer diversiteit in teams en het intensiveren van de […]

Lessen van onbevoegden gelden niet als onderwijstijd
Lessen die gegeven worden door onbevoegden mogen niet tellen als onderwijstijd, zo stelt de Tweede Kamer. In de laatste week voor het zomerreces stemde de Kamer voor een motie van GroenLinks, SP, PvdA en D66 die dit moet regelen. Eerder gaf de minister scholen in de G5 met een lerarentekort de ruimte om maximaal 22 […]