Nieuws


Onderwijsraad presenteert Werkprogramma 2026-2027
De Onderwijsraad brengt de komende twee jaar adviezen uit over gespecialiseerd onderwijs en de relatie tussen ouders en scholen. Ook werkt de raad aan een stelselverkenning naar de inrichting van het onderwijs. Dit heeft de raad bekendgemaakt in het Werkprogramma 2026-2027. De raad vraagt in de inleiding van het werkprogramma aandacht voor de kracht van […]

Werken aan de school als gemeenschap: kennis en inspiratie uit onderzoek en praktijk
Wat verstaan we onder de school als gemeenschap, welke potentie biedt dit voor scholen en hoe kan je hier als school concreet aan werken? In opdracht van de VO-raad hebben onderzoekers van Goed Geschud deze vragen nader verkend, hierbij gebruikmakend van wetenschappelijke kennis én input uit de schoolpraktijk. Het onderzoeksrapport biedt scholen handvatten en inspiratie […]

AI in het klaslokaal zorgt voor kansen, maar er zijn ook zorgen
Kunstmatige intelligentie (AI) verovert in razend tempo ons dagelijks leven. Het is een slimme ‘sidekick’ die ons werk en leven makkelijker maakt, maar roept ook de vraag op of we wel klaar zijn voor de snelle ontwikkelingen. Marktonderzoeksbureau Markteffect onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen AI in brede zin en specifiek binnen het onderwijsdomein. Uit dit […]

GO in de media
De gemeente Enschede gaat investeren in nieuwbouw en sociale werkgelegenheid. En in de Krimpenerwaard is men ontevreden over het leerlingenvervoer. Die onvrede blijkt ook uit een onderzoek van belangenorganisatie Ouders & Onderwijs.

Vier je talenten
Praktische en heldere inzichten, door en voor dyslecten Van 1 tot en met 8 oktober wordt de Week van Dyslexie gehouden. Deze week creëert bewustzijn over Dyslexie 2.0 (naast uitdagingen ook specifieke kwaliteiten) en neurodiversiteit. Dyslectici mogen trots zijn op hun talenten, zodat ze vol zelfvertrouwen hun potentieel kunnen bereiken en de samenleving hiervan kan […]