Nieuws


Minder nieuwe vacatures in het onderwijs
In het schooljaar 2023/’24 ontstonden minder nieuwe vacatures in het onderwijs dan in het schooljaar daarvoor. Omgerekend naar voltijdbanen was het verschil nog groter. Voor leraren Nederlands, waar de meeste vraag naar was, ontstonden in 2023/’24 wel meer vacatures dan een jaar eerder. Ondanks dat er minder nieuwe vacatures bij kwamen, steeg het aantal openstaande […]

Draag bij aan congres over schoolaanwezigheid
Tijdens het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid, op 25 en 26 september in Ermelo, worden volop inzichten, handvatten en praktijkvoorbeelden rondom schoolaanwezigheid gedeeld en uitgewisseld. Ook jij kunt een bijdrage leveren! Wil je zelf een sessie verzorgen? Dien dan vóór 1 maart jouw voorstel in. Elke leerling verdient een positieve, waardevolle onderwijservaring. Schoolaanwezigheid is daarvoor een basis. […]

Andere vindplek zorgde voor rijker resultaat
Hoe onderzoek je de oorzaken van schoolstress en -uitval? Jongeren bij jeugdzorginstellingen gaven geen gehoor. Toch wilde de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin onderzoek doen met relevante resultaten voor ouders, leerlingen en scholen zelf en gooide het over een andere boeg. Wat kan de omgeving doen om te voorkomen dat een leerling stress of prestatiedruk ervaart […]

Voortgang wetsvoorstel waarborgen thuisonderwijs
Het kabinet heeft vlak voor het reces een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de Voortgang wetsvoorstel waarborgen thuisonderwijs. “Ieder kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs. Dit geldt ook voor kinderen die op grond van richtingsbezwaren zijn vrijgesteld van de leerplicht. Het aantal kinderen met een vrijstelling op grond van richtingsbezwaren neemt […]

Challenge Duurzaamheid in het onderwijs
Na een succesvolle editie van de challenge Duurzaamheid in het Onderwijs voor leerlingen en studenten in 2024, wordt de challenge dit jaar opnieuw georganiseerd door de interdepartementale werkgroep Duurzame School. Het doel van challenge is het stimuleren en faciliteren van meer duurzaamheid in het onderwijs, schoolomgeving en/of bewustwording bij leerlingen, studenten, docenten of onderwijspersoneel. De […]